Podíl Jana Antonína Quitainera na plastické výzdobě Strahovského kláštera. Sonda do vztahů mezi pozdně barokním sochařem a jeho mecenášem
Johann Anton Quitainer's contribution to the sculptural decoration of the Strahov monastery in Prague. An examination of the relations between the late baroque sculptor and his patron
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17374Identifikátory
SIS: 62594
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hladík, Tomáš
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
23. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Umělecké působení Jana Antonína Quitainera (1709-1765) v Královské kanonii premonstrátů v Praze na Strahově překlenuje období dvou desetiletí. Ponecháme-li stranou nikoli nepravděpodobnou možnost, že již v roce 1726 se jako sedmnáctiletý pomocník svého otce Ondřeje Filipa (1679-1729) podílel na výzdobě průčelí strahovského kostela Nanebevzetí P. Marie, lze tvorbu mladšího Quitainera na Strahově sledovat od poloviny 40. let 18. století až do posledních měsíců sochařova života. Během uvedené doby zde tento svými součastníky ceněný a žádaný umělec vytvořil početnou kolekci kamenosochařských i řezbářských prací. Přesto stačilo půl století na to, aby jeho strahovské dílo i o sám upadli v zapomnění jak v okruhu širší veřejnosti, tak mezi samotnými premonstráty. Strahovský knihovník Johann Gottfried Dlabač ve svém slovníku českých a moravských umělců z roku 1815 věnoval jedno z hesel také Ondřeji Filipovi Quitainerovi ("Guitteinerovi"), jejž označil za autora sousoší sv. Heřmana Josefa před strahovskou kaplí sv. Voršily a všech soch na průčelí klášterního kostela.1 Veškerou plastickou výzdobu interiéru klášterního kostela připsal Dlabač Ignáci Františku Platzerovi.2 Sochaře J. A. Quitainera Dlabač vůbec nezná a pouze okrajově se zmiňuje o jakémsi "Antoniovi Guitteinerovi", jenž 12. května 1751 vystupuje jako...
The subject of the diploma work is the creative contribution of Johann Anton Quitainer (1709-1765) to the Premonstratensian monastery in Strahov. The diploma work seeks to elucidate both the artistic character of Quitainer's Strahov undertaking, and the circumstances that led to it to being commissioned under the abbots Mariannus Hermann and Gabriel Václav Kaspar. The first part of the diploma worh is titled "The Artist" and is divided into three chapters. In the first chapter the author looks at the history of the Quitainer family and argues that this should be sought near the town of Mohelnice (Müglitz) in the north of Moravia. The second chapter outlines the most important works by J. A. Quitainer and his father Andreas Philipp. The third chapter places the work of the younger Quitainer in the context of contemporary Prague sculpture. The second part of the diploma work is entitled "The Patron" and comprises two chapters. The first describes the celebrations in 1727 marking the hundredth anniversary of the remains of Saint Norbet, the founder of the Premonstratensian Order, being brought to Prague. There then follows a description of the Monastery's history during the wars under the rule of the queen Maria Theresa, and the building's extensive destruction in 1742. The next chapter describes the origin of...