Sladká nevědomost - Sextus Empiricus o lidském štěstí
Sweet innocence - Sextus Empiricus on human happiness
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/17383/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17383Identifikátory
SIS: 62838
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Thein, Karel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
24. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Předkládaná práce se věnuje vypracování a rozvinutí etické interpretace skepticismu, přičemž vychází z některých klíčových pasážích spisů Sexta Empirica. Po představení převládajícího interpretačního přístupu k Sextovým spisům podrobujeme tento přístup kritice a následně rozvíjíme alternativní výklad, v jehož centru stojí úvaha o příčinách štěstí a neštěstí, kterou na několika místech Sextus prezentuje. Jádrem těchto úvah i předkládané interpretace je přesvědčení o škodlivosti užívání rozumu pro šťastný život - používání rozumu vede totiž podle Sexta k neustálému usilování o něco a vyhýbání se něčemu, a udržuje proto člověka v neklidu a neštěstí. Vzdání se soudu, epoché, je lékem na tento neklid a skeptické argumenty ukazující neodůvodněnost každého soudu mají vzdání se soudu způsobit. Podle předkládané "etické" interpretace zpochybňuje skepticismus centrální roli rozumu při naplňování cíle lidského života, a útočí tak na dvě základní maximy řecké etiky: "Poznej sebe sama!" a "Poznej svět!" V kritické části práce jsme se pokusili přestavit některá úskalí skeptického ideálu a zpochybnit jak skeptické přesvědčení, podle kterého je stav bez používání rozumu šťastný, tak i přesvědčení, že štěstí je jedinou perspektivou, skrze kterou máme pohlížet na cíl lidského života.
In the present thesis I tried to approach the philosophy of Sextus Empiricus from the ethical perspective. I introduced the most prevalent current of interpretation of Sextus Empiricus' work first and later, on the basis of identification of several shortcomings in this "epistemological" interpretation, I developed such a view on scepticism that pivots on the conviction that all reasoning is the very source of unhappiness. For those who hold any opinion whatsoever pursue some things and avoid others and are therefore perpetually troubled and unhappy. Suspension of judgement, epoch, brings about tranquillity, and sceptical arguments are so designed as to lead to the suspension of judgement. According to this "ethical" interpretation, scepticism questions central position of reasoning in accomplishing human end and challenges two basic maxims of ancient ethics: "Know thyself!" and "Cognize the world!" In the critical part of this study I tried to call in question the sceptical ideal of life without reason with regard to its priority in happiness and with regard to its sufficiency in defining goal of human life.