Vliv sociálně znevýhodněného rodinného prostředí na vzdělávání dětí
The impact of social disadvantaged family on children school education
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/173852Identifiers
Study Information System: 241514
Collections
- Kvalifikační práce [1555]
Author
Advisor
Referee
Šťastná, Jaroslava
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Social and Pastoral Work
Department
Department of Social Work
Date of defense
15. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
sociální znevýhodnění, rodina, školní vzděláváníKeywords (English)
social disadvantage, family, school educationBakalářská práce s názvem Vliv sociálně znevýhodněného rodinného prostředí na vzdělávání dětí se zaměřuje na možnosti a přístup těchto dětí ke vzdělávání. Jedním z nejdůležitějších činitelů v této oblasti je rodina, do které se dítě narodí a její vztah ke vzdělání. V práci jsou uvedeny také povinnosti, které rodiče ve vztahu ke vzdělávání svých dětí mají z hlediska legislativy a důležitost předškolního vzdělání. Dále se bakalářská práce zabývá také dalšími činiteli, které mají na danou problematiku vliv, jako je ekonomická situace rodiny, nedostatečné bydlení nebo kulturní, jazykové a etnické odlišnosti. V praktické části jsou uvedeny konkrétní případy, které dokreslují danou problematiku.
The bachelor thesis entitled The influence of socially disadvantaged family background for education of children focuses on the possibilities and access of these children to education. One of the most important factors in this area is the family, where the child was born and its attitude to education. There are specified parental duties, which according the law, are connected to education and also the importance of pre-school education. The thesis also deals with other factors, which influence the issue, such as economical situation of family, lack of quality accommodation or cultural, language or ethnical differences. The casuistries in the empirical part describe the chosen problems.