Gender v uhelném kraji aneb případová studie základní školy v Karlovarském kraji
Gender in the Coal Region, the case studies of one primary school in the Karlovy Vary Region
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174337Identifiers
Study Information System: 244351
Collections
- Kvalifikační práce [6810]
Author
Advisor
Referee
Pavlík, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Gender Studies
Department
Programme Gender Studies
Date of defense
21. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
gender, škola, případová studie, základní škola, postojeKeywords (English)
gender, school, case study, elementary school, attitudesPředkládaná diplomová práce si klade za cíl zjistit, jaké mají žáci a žákyně na vybrané základní škole v Karlovarském kraji povědomí a postoje o vybraných pojmech a stereotypech spojených s genderovými a feministickými hodnotami. K dosažení cíle je využita metoda případové studie, která obsahuje, jak kvalitativní, tak kvantitativní metody. Konkrétně se jedná o metodu dotazníkového šetření, jehož respondenty a respondentkami jsou žáci a žákyně 8. a 9. tříd. Dále je využita metoda polostrukturovaných rozhovorů, které jsou uskutečněny s učiteli a učitelkami, kteří mají možnost problematiku předávat, také s ředitelem a školním psychologem. K doplnění dat je provedena obsahová analýza školního vzdělávacího plánu vybrané ZŠ. Práce může odhalit nové aspekty ohledně vnímání a postojů k genderové problematice, které můžou být skryty ve velkém městě či v jakémkoli jiném prostředí. KLÍČOVÁ SLOVA: gender, škola, případová studie, základní škola, postoje
The submitted diploma thesis aims to find what students at the selected primary school in the Karlovy Vary region are aware of and attitudes about selected concepts and stereotypes associated with gender and feminist values. The case study method used to achieve the goal, which contains both qualitative and quantitative methods. Specifically, it is a method of the questionnaire survey, the respondents of which are pupils of 8th and 9th grades. The semi- structured interviews are also used, them are made with selected teachers who have the opportunity to pass the issue on, also with the principal and the school's psychologist. To complete the data, a content analysis of the educational plan of a selected primary school. The work may reveal new aspects regarding the perception of attitudes to gender issues, which could be hidden in a large city or another environment. KEYWORDS: gender, school, case study, elementary school, attitudes