Evoluční psychologie umění
Evolutionary psychology of art
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/17499/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17499Identifiers
Study Information System: 61177
Collections
- Kvalifikační práce [23779]
Author
Advisor
Referee
Štětovská, Iva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
16. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
V této práci se zabývám fenoménem umění z hlediska evoluční psycholo-gie. Tento fenomén zjevně přesahuje pouhou funkčnost a jako takový "volá po vysvětlení". Uvádím, že evoluční teorie umění vnímají umění ve světle vědec-kého pokusu vysvětlit lidskou přirozenost. A v souladu s tím se i tážu, proč umění vůbec existuje a proč má tvůrčí činnost nezastupitelné místo v lidském chování. Evolučních teorií umění existuje celá řada. Já se zaměřím na čtyři nejvý-znamnější z nich a na jejich zastánce: (1) umění nikoliv jako adaptace, ale jako vedlejší produkt evoluce lidského mozku přírodním výběrem (Steven Pinker); (2) umění jako produkt nikoliv přírodního, nýbrž pohlavního výběru (Geoffrey Miller); (3) umění jako adaptace sociální soudržnosti (Ellen Dissanayake) nebo (4) umění jako adaptace individuální organizace mysli (John Tooby a Leda Cosmides). V empirické části práce dále zkoumám jednu z výše uvedených teorií. Na základě Millerovy hypotézy jsou navrhnuty dvě hypotézy a empiricky testová-ny ve formě inzerátů v seznamkách. Výsledky však naznačují, že však na inzeráty obsahující vyjádření umělecké vlohy nereagují ani mladší ženy ani tyto inzeráty neobdrží větší počet reakcí, což není ve shodě s předpovědí vytvoře-nou na základě Millerovy teorie. Diskuse shrnuje možné příčiny takového výsledku a také etické otázky...
In this thesis I concern with a phenomenon of art within field of evolutio-nary psychology. This phenomenon apparently exceeds the functional and as such it "cries out for an explanation". I explain that evolutionary theories of art consider art in the light of scientific attempt to understand human nature. And in accord with those I ask, why art exists at all or why it is so prevalent in hu-man behavior. There are many evolutionary accounts of art. Yet, I will focus on four of the foremost evolutionary theories of and their proponents: (1) art as not an adaptation, but a byproduct of the evolution of human brain by natural selec-tion (Steven Pinker); (2) art as a product not of natural selection but of sexual selection (Geoffrey Miller); (3) art as an adaptation of social cohesion (Ellen Dis-sanayake) or (4) art as an adaptation of individual mental organization (John Tooby and Leda Cosmides). In the research part of the thesis I further examine one of the above men-tioned theories. Two hypothesis based on Millers theory are outlined and tested empirically in a form of personal ads. Results show, that neither more nor younger women answer to those ads which contain expression of artistic talent though. Thus they do not support Millers theory. Discussion summariz-es possible reasons for such outcome as well...