Sémantický obsah mentálních reprezentací a intencionálních mentálních stavů
Semantic content of mental reprezentations and intentional mental slates
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/17505/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17505Identifiers
Study Information System: 61171
Collections
- Kvalifikační práce [23779]
Author
Advisor
Referee
Šulová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
15. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce je koncipována jako teoretická studie mapující problematiku reprezentačm'ho a intencionálního obsahu mysli jakožto principiálních psychologických konceptů na pozadí základních sémantických koncepcí znaku a jeho významu. Záměrem je modelovat mentální reprezentaci a intencionalitu jako sémantické funkce mysli a z této perspektivy pak koncept mentálního obsahu nahlédnout v analogii ke znakovému významu, přičemž předpokládaná analogie bude sledována na úrovni strukturálních a ontologických charakteristik obsahu a významu. Hlavním cílem práce je zpracování kritického přehledu hlavních trendů této problematiky, jež v české psychologii dosud nebyla předmětem žádné ucelené studie.
The present thesis is conceived as a theoretical study mapping the problem of the representational and intentional mental content, as principal psychological concepts, on the background of fundamental semantic conceptions of sign and its meaning. The intention is to model the mental representation and intentionality as semantic functions of mind, and than, from this point of view to understand the concept of mental content by analogy with sign meaning. The assumed analogy is observed at the level of structural and ontological caracteristics of the content and the meaning. The objectif of this paper is to elaborate a critical survey of main trends in this problem, which haven't yet been object of any integrated study.