An Assistant for Conversational Search
Asistent pro konverzační vyhledávání
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175746Identifikátory
SIS: 247243
Kolekce
- Kvalifikační práce [11241]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Galuščáková, Petra
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Informatika - Umělá inteligence
Katedra / ústav / klinika
Ústav formální a aplikované lingvistiky
Datum obhajoby
7. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
konverzační vyhledávání|vyhledávání informací|aspektové vyhledávání|rozšiřování dotazuKlíčová slova (anglicky)
conversational search|information retrieval|faceted search|query expansionV této práci se zaměřujeme na vylepšení uživatelského dojmu z existující webové stránky pro vyhledávání učebních materiálů. Konverzační vyhledávání se podobá dialogu s asistentem - knihovníkem. Konverzační vyhledávání začíná zadáním počátečního do- tazu pro vyhledávání, který je postupně upravován pomocí upřesňovacích otázek. Dále představujeme vlastní metodu pro rozšiřování dotazu, která využívá ontologii, a metodu vyhledávání pomocí doporučování parametrů materiálů. Vyvinutá metoda konverzačního vyhledávání je vyhodnocena s učiteli, kteří jsou potenciální uživatelé vyhledávacího sys- tému. Výsledky vyhodnocení ukazují, že konverzační vyhledávání je vhodnou alternativou ke klasickému vyhledávání. 1
This thesis aims to improve the user experience for an existing information retrieval system in the domain of educational content by implementing a conversational search feature. Conversational search resembles a dialogue with an assistant - a librarian. The conversational search process involves an initial query gradually specified by clarifying questions. In addition to the conversational search feature, we propose further extensions: our own query expansion method based on an ontology and a facet recommendation approach. The conversational search feature is evaluated with real teachers, i.e. the prospective users of the system, showing that the new feature is a useful alternative to the standard search. 1