Tvorba a ověření multimediálních vzdělávacích objektů z fyziky
Development and deployment of multimedia learning objects (physics)
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17620Identifiers
Study Information System: 44526
Collections
- Kvalifikační práce [11264]
Author
Advisor
Referee
Drozd, Zdeněk
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Učitelství fyziky v kombinaci s matematikou pro SŠ
Department
Department of Physics Education
Date of defense
15. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
V této diplomové práci naleznete návrhy na projekty a pracovní listy vypracované pro středoškolské učitele fyziky. Jejich cílem je pomoci učitelům připravit pro studenty zajímavou hodinu fyziky, ve které se budou studenti aktivně zapojovat. Jejich úkolem často bude vytvářet vlastní teorie, které si následně musí ověřit a obhájit. Ve svých projektech jsem se zaměřila převážně na mechaniku (biomechanika pádu, biomechanika úderu, kinematický popis vozidla na silnici, ...) a interdisciplinární vazby fyziky s jinými předměty a to zejména s biologií (beztížný stav, biomechanika pádu a úderu). Většina vytvořených projektů předpokládá použití obyčejné video kamery a softwaru pro zpracování video záznamu. Některé projekty vyžadují kameru vysokorychlostní a přestože v dnešní době již není velký finanční problém tuto kameru do škol pořídit, nabízím ve své práci několik vlastních video nahrávek, plně připravených pro další fyzikální zpracování.
In this diploma thesis you'll find suggestions for projects and worksheets drawn up for high school teachers of physics. The aim is to help teachers to prepare interesting physics course for students, in which the students will participate actively. Their goal will often be to construct their own theories, which they should proof and defend. In my projects I've mainly focused on mechanics (biomechanics of fall, biomechanics of stroke, kinematic description of vehicle on road, etc) and interdisciplinary links of physics with other courses, in particular with biology (zero gravity state, biomechanics of fall and stroke). Most of created projects assume using of common camcorder and video editing software. Some projects require high-speed camcorder and although buying this camcorder into schools is not very expensive in these days, in my thesis I'm offering several own video recordings ready for subsequent physical processing.