Z(a)tracený čas školních let? Historie gymnázia v Litomyšli v období protektorátu Čechy a Morava
Lost (damned) time in school? History of the Grammar School in Litomyšl during the Protectorate of Bohemia and Moravia
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176570Identifikátory
SIS: 235826
Kolekce
- Kvalifikační práce [19340]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hnilica, Jiří
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra dějin a didaktiky dějepisu
Datum obhajoby
13. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
gymnázium, Litomyšl, Protektorát Čechy a Morava, školství, germanizace, 1939-1945Klíčová slova (anglicky)
grammar school, Litomyšl, Protectorate of Bohemia and Moravia, education, Germanization, 1939-1945Diplomová práce se zabývá historií litomyšlského gymnázia v období Protektorátu Čechy a Morava. Nastiňuje vznik gymnázia v Litomyšli a dále popisuje jeho vývoj a proměnu mezi lety 1939 a 1945 v kontextu politických, hospodářských a společenských změn. Pojednává o školním vzdělávacím systému v protektorátní době, průběhu školního roku a nově zřízených institucích (Kuratorium pro výchovu mládeže v Čechách a na Moravě, Mládež Národního souručenství), ale také o volnočasových aktivitách mládeže. Zaznamenává změny ve výuce se zaměřením na některé z předmětů (český jazyk, dějepis, německý jazyk). Věnuje se rovněž studentům a učitelům a jejich problémům v dobách nacistické okupace. V neposlední řadě uvádí některá konkrétní jména litomyšlského gymnázia spojená s odbojem, druhým stanným právem a perzekucí Židů. Cílem práce je ukázat, jak vypadal život studentů a učitelů na školách v období protektorátu na příkladu jednoho z gymnázií a s jakými překážkami se zmíněné osoby musely potýkat. Práce vychází zejména ze studia archivních pramenů a odborné literatury. Je psána tematicky se snahou o zachování chronologického sledu událostí. Z obecných závěrů můžeme naznačit, že historie litomyšlského gymnázia je ve vymezeném časovém období značně komplikovaná. Na jednu stranu docházelo k silné germanizaci, cenzuře,...
The diploma thesis deals with the history of the grammar school in Litomyšl during the Protectorate of Bohemia and Moravia. It outlines the establishment of the grammar school in Litomyšl and describes its development and transformation between 1939 and 1945 in the context of political, economic and social changes. It discusses the school education system during the protectorate period, the course of the school year and the newly established institutions (Board of Trustees for the Education of Youth in Bohemia and Moravia, Youth of the National Partnership), as well as about the leisure activities of the youth. It records changes in education focusing on some of the subjects (Czech, history, German). It also concentrates on students and teachers and their problems during the Nazi occupation. Last but not least, it mentions some of the specific names of the Grammar School in Litomyšl associated with the resistance, the second martial law and the persecution of Jews. The aim of the thesis is to demonstrate the life of students and teachers at schools during the protectorate period, and what obstacles the mentioned people had to face, using one of the grammar schools as an example. The thesis is based mainly on the study of archival sources and professional literature. It is written thematically with...