Výzkum postojů generace Z k fast fashion řetězcům
Research: Generation Zs attitudes towards fast fashion industry
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176673Identifiers
Study Information System: 230278
Collections
- Kvalifikační práce [18324]
Author
Advisor
Referee
Koudelková, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
14. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Generace Z, Rychlá móda, Česká republika, Udržitelnost v módě, Udržitelné kolekce, Postoj, Marketingový mix rychlé módy, Zelený marketingKeywords (English)
Generation Z, Fast Fashion, Czech Republic, Sustainability in Fashion, Sustainable Collections, Attitude, Fast Fashion Marketing Mix, Green MarketingTato bakalářská práce se zaměřuje na analýzu komplexního vztahu mezi zástupci generace Z a řetězci rychlé módy. Jejím cílem definovat základní aspekty nákupního vztahu ke značkám těchto řetězců a vyhodnotit hlavní postoje zástupců. Důraz je kladen také na udržitelnost, která je v módním průmyslu stále více zmiňovaným tématem. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části je představena problematika rychlé módy na příkladu její historie a její novodobá forma spolu s marketingovými strategiemi. Dále je rozebírána také generace Z jak z pohledu jejich hlavních charakteristik, tak i spotřební chování. Praktická část se věnuje analýze hloubkových rozhovorů se zástupci generační skupiny, kteří přibližují své osobní názory a postoje k řetězcům rychlé módy a udržitelnosti. Pro výzkum byla využita metoda kvalitativního šetření, díky které je možné nahlédnout do větší hloubky a lépe zanalyzovat pocity a postoje respondentů.
This bachelor's thesis focuses on the analysis of the complex relationship between representatives of Generation Z and fast fashion chains. Its goal is to define the basic aspects of the purchasing relationship with the brands of these chains and to evaluate the main attitudes of the representatives. The emphasis is also on sustainability, which is an increasingly mentioned topic in the fashion industry. The work is divided into two parts, theoretical and practical. In the theoretical part, the issue of fast fashion is presented using the example of its history and its modern form together with marketing strategies. Generation Z is also analysed both from the point of view of their main characteristics and consumer behaviour. The practical part is devoted to the analysis of in-depth interviews with representatives of the generation group, who bring their personal opinions and attitudes to fast fashion chains and sustainability. The qualitative research method was used for the research, thanks to which it is possible to look more deeply and better analyse the feelings and attitudes of the respondents.