Podpora Wellbeingu dětí z dětského domova
Wellbeing support for children in a children's home
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176698Identifikátory
SIS: 246252
Kolekce
- Kvalifikační práce [19340]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štrinclová, Marta
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
14. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Ústavní výchova, dětský domov, wellbeing, rozvoj, bariéryKlíčová slova (anglicky)
Institutional education, children's home, wellbeing, development, barriersPráce s názvem Wellbeing dětí v dětských domovech se v úvodu zabývá charakteristikou a právní legislativou ústavní výchovy, konkrétně dětských domovů. Dále se zaměřuje na negativní vlivy v dětství a snaží se popsat jejich původ a vliv na život dítěte. Práce popisuje relativně nový pojem wellbeingu, který charakterizuje důležité životní oblasti. Za cíl si práce klade popsat a charakterizovat, jak probíhá rozvoj těchto oblastí wellbeingu přímo v dětském domově a jaké jsou bariéry při naplňování wellbeingu. Rozvoj a bariéry wellbeingu popisovalo celkem devět respondentů, kteří pracují a interagují přímo s dětmi v dětském domově. Všichni respondenti se shodli, že velkou bariérou při naplňování wellbeingu je nevhodné prostředí a prostory. Dále často zmiňovali nedostatečnou sociální interakci s životem mimo dětský domov, mentální a psychické poruchy, které brání dětem v dalším rozvoji, absenci životních vzorů a traumatické zážitky, které si děti nesou z období, kdy byly ve svých rodinách. Zásadní bariérou pro rozvoj oblastí wellbeingu je dle respondentů právní systém, který upravuje práva a povinnosti dětí v dětských domovech a bariéra finančních a organizačních prostředků. Rozvoj konkrétních oblastí wellbeingu se dle většiny respondentů odehrává hlavně na individuální úrovni konkrétních dětí. Všichni...
The thesis entitled The Well-being of children in children's homes starts with description of characteristics and legislation of institutional education, specifically in children's home. The thesis introduces negative influences in childhood and tries to describe their origin and influence on the child's life. The thesis contains a relatively new concept of well-being, which characterizes important areas of life. The aim of the bachelor thesis is to describe and characterize how the competencies related to areas of well-being are developed directly in the children's home and what are the barriers to fulfilling well-being. Nine respondents who work and interact directly with children in a children's home described the development and barriers to the development of these competencies. All respondents agreed that a big barrier to fulfill well-being is an unsuitable environment and rooms and other spaces where children live. Furthermore, they often mentioned insufficient social interaction with life outside the children's home, mental and psychological disorders that prevent children from further development, the absence of role models and traumatic experiences that children carry from the time they were in their families. According to the respondents, the fundamental barrier to the development of...