Sebepoznání a jeho rozvoj prostřednictvím veřejné politiky jako faktor volby středoškolského oboru
Self-awareness and its Development through Public Policy as a Factor in Choice of Upper Secondary School Programme
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176794Identifikátory
SIS: 185070
Kolekce
- Kvalifikační práce [18324]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Morávková Krejčová, Lenka
Kirovová, Iva
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Veřejná a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra veřejné a sociální politiky
Datum obhajoby
14. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Vzdělávací politika, kariérové poradenství, sebepoznání, aktéři, perspektivy, fenomenografie, metoda Delphi, Teorie advokačních koalic, Česká republikaKlíčová slova (anglicky)
Education policy, career guidance, actors, self-knowledge, perspectives, phenomenography, Dephi method, Advocacy Coalition Framework, Czech RepublicV posledních letech nabývá téma uplatnitelnosti lidí na trhu práce na významu v souvislosti s jeho dynamickou proměnou v důsledku globalizace a technologického pokroku. Způsob, jak na tyto změny připravit mladé lidi ve vzdělávání a dospělou populaci, je předmětem kariérového poradenství po celém světě. Překvapivě toto téma v současné době mezi aktéry v České republice příliš nerezonuje a není považováno za prioritu vzdělávací politiky, přestože je hlavním tématem evropských vzdělávacích strategií. Cílem této disertační práce je získat vhled do přesvědčení aktérů českého vzdělávacího systému o tématech, kterými se zabývá kariérové poradenství. Disertační práce využívá data ze šetření Delphi mezi aktéry ve vzdělávání z roku 2019 a pro jejich sekundární analýzu uplatňuje fenomenografický přístup. Na základě Teorie advokačních koalic si tato práce rovněž klade za cíl zjistit, zda je možné mezi těmito aktéry identifikovat určité názorové skupiny. Výsledek tohoto výzkumu nabízí mapu názorů aktérů na tuto problematiku. Zároveň ukazuje, že existují nejméně dvě velké skupiny aktérů, jejichž názory se na základě jejich základních přesvědčení výrazně rozcházejí. Výstupem této disertační práce jsou také doporučení pro rozvoj této oblasti v českém vzdělávacím systému, včetně modelu opatření reagujících na...
In recent years, the topic of people's employability on the labour market has become increasingly important in the context of its dynamic transformation due to globalisation and technological progress. The way to prepare young people in education and the adult population for these changes is the subject of career guidance worldwide. Surprisingly, this topic is currently not very resonating among the actors in the Czech Republic and is not considered as a priority of educational policy, even though it is a major focus of European educational strategies. The objective of this dissertation is to gain insight into the beliefs held by the actors in the Czech educational system regarding the topics addressed by career guidance. The dissertation uses data from the 2019 Delphi survey among the actors in education and applies a phenomenographic approach for its secondary analysis. Based on The Advocacy Coalition Framework, this thesis also aims to discover if it is possible to identify certain opinion groups among these actors. The result of this research offers a map of actors' perceptions on this issue. At the same time, it shows that there are at least two large groups of actors whose views have significant disagreements based on their core beliefs. The output of this dissertation also provides...