Sebepoznání a jeho rozvoj prostřednictvím veřejné politiky jako faktor volby středoškolského oboru
Self-awareness and its Development through Public Policy as a Factor in Choice of Upper Secondary School Programme
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176794Identifiers
Study Information System: 185070
Collections
- Kvalifikační práce [18324]
Author
Advisor
Referee
Morávková Krejčová, Lenka
Kirovová, Iva
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Public and Social Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
14. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Vzdělávací politika, kariérové poradenství, sebepoznání, aktéři, perspektivy, fenomenografie, metoda Delphi, Teorie advokačních koalic, Česká republikaKeywords (English)
Education policy, career guidance, actors, self-knowledge, perspectives, phenomenography, Dephi method, Advocacy Coalition Framework, Czech RepublicV posledních letech nabývá téma uplatnitelnosti lidí na trhu práce na významu v souvislosti s jeho dynamickou proměnou v důsledku globalizace a technologického pokroku. Způsob, jak na tyto změny připravit mladé lidi ve vzdělávání a dospělou populaci, je předmětem kariérového poradenství po celém světě. Překvapivě toto téma v současné době mezi aktéry v České republice příliš nerezonuje a není považováno za prioritu vzdělávací politiky, přestože je hlavním tématem evropských vzdělávacích strategií. Cílem této disertační práce je získat vhled do přesvědčení aktérů českého vzdělávacího systému o tématech, kterými se zabývá kariérové poradenství. Disertační práce využívá data ze šetření Delphi mezi aktéry ve vzdělávání z roku 2019 a pro jejich sekundární analýzu uplatňuje fenomenografický přístup. Na základě Teorie advokačních koalic si tato práce rovněž klade za cíl zjistit, zda je možné mezi těmito aktéry identifikovat určité názorové skupiny. Výsledek tohoto výzkumu nabízí mapu názorů aktérů na tuto problematiku. Zároveň ukazuje, že existují nejméně dvě velké skupiny aktérů, jejichž názory se na základě jejich základních přesvědčení výrazně rozcházejí. Výstupem této disertační práce jsou také doporučení pro rozvoj této oblasti v českém vzdělávacím systému, včetně modelu opatření reagujících na...
In recent years, the topic of people's employability on the labour market has become increasingly important in the context of its dynamic transformation due to globalisation and technological progress. The way to prepare young people in education and the adult population for these changes is the subject of career guidance worldwide. Surprisingly, this topic is currently not very resonating among the actors in the Czech Republic and is not considered as a priority of educational policy, even though it is a major focus of European educational strategies. The objective of this dissertation is to gain insight into the beliefs held by the actors in the Czech educational system regarding the topics addressed by career guidance. The dissertation uses data from the 2019 Delphi survey among the actors in education and applies a phenomenographic approach for its secondary analysis. Based on The Advocacy Coalition Framework, this thesis also aims to discover if it is possible to identify certain opinion groups among these actors. The result of this research offers a map of actors' perceptions on this issue. At the same time, it shows that there are at least two large groups of actors whose views have significant disagreements based on their core beliefs. The output of this dissertation also provides...