Projektová výuka předlékařské první pomoci
Project Education of Pre-medical First Aid
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/177047Identifiers
Study Information System: 232106
Collections
- Kvalifikační práce [19340]
Author
Advisor
Referee
Vančata, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
První pomoc, výuka, projektová výuka, druhý stupeň základní školy, didaktikaKeywords (English)
First aid, teaching, project-based teaching, project method teaching, secondary school, didacticsNázev: Projektová výuka předlékařské první pomoci Abstrakt: Tato diplomová práce pojednává o výuce první pomoci na druhém stupni základních škol. V úvodu práce je zmíněná má motivace k tomuto tématu. Za ní následují cíle stanovené pro tuto práci. Teoretická část se věnuje školským dokumentům, jsou zde také popsány teoretické základy pro výuku první pomoci, mezi něž se řadí definice první pomoci, tísňová volání, poskytování první pomoci k vybraným stavům ohrožující život. Mezi velmi důležité kapitoly teoretické části se řadí Didaktika první pomoci, cílem této kapitoly je poskytnout užitečné rady pro vytvoření co nejvíce efektivní výuky po stránce organizační a metodické. V kapitole se stručně věnuji tématům, jako jsou výukové cíle, motivace, didaktické zásady vyučování, metody a organizační formy výuky. Ve výzkumné části mé diplomové práce si kladu za cíl porovnat, zda je pro výuku první pomoci více efektivní projektová výuka či výuka frontální. V této části se zabývám výzkumnými otázkami a hypotézami. V závěru se nachází stručné zhodnocení, zda a do jaké míry byly cíle této práce naplněny. Klíčová slova: První pomoc, výuka, projektová výuka, druhý stupeň základní školy, didaktika
Title: Project method of teaching pre-medical first aid Abstract: This thesis addresses the teaching of first aid at the second level of secondary schools with focus on the project method of teaching. In the introduction the reasons leading to selection of topic are mentioned. This is followed by the objectives set for this thesis. The theoretical part is devoted to school documents and the theoretical basis for teaching first aid, which includes the definition of first aid, emergency calls, guidelines for providing first aid at selected life- threatening conditions. Among the very important chapters of the theoretical part is the didactics of first aid, which aims to provide useful advice for creating the most effective first aid teaching in terms of organization and methodology. The chapter also briefly discusses topics such as teaching objectives, motivation, didactic principles of teaching, methods and organisational forms of teaching. In the research part of my thesis, I aim to compare whether project-based or frontal teaching organisational form of teaching is more effective for first aid teaching. In this part I address the research questions and hypotheses. In the conclusion there is a brief evaluation of whether and to what extent the aims of this thesis have been met. Klíčová slova: First aid,...