Hnězdenské dveře - ikonografie sv. Vojtěcha ve středověku a ve středoevropském kontextu
The Gniezno Cathedral Door - Iconography of St. Adalbert in Medieval Times and in the Context of Medieval Europe
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17721Identifikátory
SIS: 15009
Kolekce
- Kvalifikační práce [2254]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kubík, Viktor
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
10. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Alice Bala Téma bakalářské práce: Hnězdenské dveře - ikonografie sv. Vojtěcha ve středověku a ve středoevropském kontextu RESUME Tato práce na téma: Hnězdenské dveře - ikonografie sv. Vojtěcha ve středověku a ve středoevropském kontextu, je rozdělena do dvou hlavních kapitol, které mají za úkol co možná nejpřehlednějším a nejvýstižnějším způsobem zpracovat hlavní otázky dané problematiky. V úvodu se věnuji obecněji otázce chrámových dveří i konkrétnějšímu popisu dveří hnězdenských, jejich fundaci a významu. První hlavní kapitolou je téma ikonografie svatovojtěšského cyklu z bronzových dveří katedrály Nanebevzetí Panny Marie v polském Hnězdně. Tato kapitola má dvě podkapitoly, jimiž jsou pravé a levé křídlo hnězdenských dveří.Tato práce zmiňuje také vzájemné vztahy mezi jednotlivými scénami a možnosti ikonografické interpretace. Pokusila jsem s pomocí domácí i zahraniční literatury do hloubky po ikonografické stránce rozebrat všech osmnáct výjevů těchto dveří. Pojala jsem tyto výjevy jako jednotlivá umělecká díla, avšak neoddělitelná. Pro pochopení jejich příběhu, ať již z pohledu ikonografického, náboženského či politického, bylo dle mého názoru důležité zasadit je do širšího historického rámce. Proto také před každý jednotlivý výjev zařazuji kapitolku o historických událostech, jichž se týká a jenž byly...
Alice Bala The Gniezno Cathedral Door - iconography of St. Adalbert in medieval times and in the context of middle Europe The Door, although we do not know much of those who made them, is believed to be founded in the 1170's and 1180's. They constitute of eighteen panels or rectangles, nine on each side of the door's wings. All of them feature a part of story from the life of St. Adalbert. They are a very complex piece of craftsmenship. In my study I have tried to analyze them mainly from an iconographic and also historic point of view. This study further pays attention to the question of a St. Adalbert religious cult, which appeared in Europe almost emidiately after his death in 997. This religious cult of a saint blossomed in the medieval times namely in Poland, Hungary and the Czech lands. With a use of domestic and foreign language literature on this theme, I have made an attempt to show the latest tendencies in this field. VOCABULARY MOST OFTEN USED Romanesque door Iconography Border Gesture Devine Prophesy