Hnězdenské dveře - ikonografie sv. Vojtěcha ve středověku a ve středoevropském kontextu
The Gniezno Cathedral Door - Iconography of St. Adalbert in Medieval Times and in the Context of Medieval Europe
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17721Identifiers
Study Information System: 15009
Collections
- Kvalifikační práce [2255]
Author
Advisor
Referee
Kubík, Viktor
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
10. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Alice Bala Téma bakalářské práce: Hnězdenské dveře - ikonografie sv. Vojtěcha ve středověku a ve středoevropském kontextu RESUME Tato práce na téma: Hnězdenské dveře - ikonografie sv. Vojtěcha ve středověku a ve středoevropském kontextu, je rozdělena do dvou hlavních kapitol, které mají za úkol co možná nejpřehlednějším a nejvýstižnějším způsobem zpracovat hlavní otázky dané problematiky. V úvodu se věnuji obecněji otázce chrámových dveří i konkrétnějšímu popisu dveří hnězdenských, jejich fundaci a významu. První hlavní kapitolou je téma ikonografie svatovojtěšského cyklu z bronzových dveří katedrály Nanebevzetí Panny Marie v polském Hnězdně. Tato kapitola má dvě podkapitoly, jimiž jsou pravé a levé křídlo hnězdenských dveří.Tato práce zmiňuje také vzájemné vztahy mezi jednotlivými scénami a možnosti ikonografické interpretace. Pokusila jsem s pomocí domácí i zahraniční literatury do hloubky po ikonografické stránce rozebrat všech osmnáct výjevů těchto dveří. Pojala jsem tyto výjevy jako jednotlivá umělecká díla, avšak neoddělitelná. Pro pochopení jejich příběhu, ať již z pohledu ikonografického, náboženského či politického, bylo dle mého názoru důležité zasadit je do širšího historického rámce. Proto také před každý jednotlivý výjev zařazuji kapitolku o historických událostech, jichž se týká a jenž byly...
Alice Bala The Gniezno Cathedral Door - iconography of St. Adalbert in medieval times and in the context of middle Europe The Door, although we do not know much of those who made them, is believed to be founded in the 1170's and 1180's. They constitute of eighteen panels or rectangles, nine on each side of the door's wings. All of them feature a part of story from the life of St. Adalbert. They are a very complex piece of craftsmenship. In my study I have tried to analyze them mainly from an iconographic and also historic point of view. This study further pays attention to the question of a St. Adalbert religious cult, which appeared in Europe almost emidiately after his death in 997. This religious cult of a saint blossomed in the medieval times namely in Poland, Hungary and the Czech lands. With a use of domestic and foreign language literature on this theme, I have made an attempt to show the latest tendencies in this field. VOCABULARY MOST OFTEN USED Romanesque door Iconography Border Gesture Devine Prophesy