Výuka o menstruaci na 2. stupni základních škol externími subjekty
Education about menstruation at the lower secondary schools by external subjects
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/177619Identifiers
Study Information System: 244487
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Kobová, Ĺubica
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Gender Studies
Department
Programme Gender Studies
Date of defense
23. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
menstruace, stigma, medikalizace, sexuální výchova, druhý stupeň základních škol, vzděláváníKeywords (English)
menstruation, stigma, medicalization, sexual education, lower secondary school, educationDiplomová práce nahlíží na problematiku výuky o menstruaci na druhém stupni základních škol a v odpovídajících ročnících víceletých středních škol. Skrze kvalitativní rozhovory s externími subjekty, které školám nabízejí semináře či přednášky týkající se menstruace, jsem zmapovala způsoby výuky o řečeném fenoménu. Hlavní cíl práce kladen na zodpovězení otázky témat, které se s výukou o menstruaci pojí. Práce se zaměřuje na socio-kulturní přesah a snaží se o destigmatizaci přirozeného tělesného procesu, kterým menstruace je.
The master diploma thesis concentrates on the issue of education about menstruation at lower secondary schools. Through qualitative interviews with external subjects who run workshops or lectures related to the topic of menstruation at schools, I have mapped the ways of teaching about this phenomenon. The primary objective of my work is to inform about the topics that are directly connected to the education about menstruation. Last but not least, I believe my work goes beyond the physical education and into the sociocultural area and seeks to destigmatize the natural physical process that menstruation is.