Východiska nového kurikula fyzikálního vzdělávání
Starting points for a new physics curriculum
rigorous thesis (RECOGNIZED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/177891Identifiers
Study Information System: 250017
Collections
- Kvalifikační práce [11327]
Author
Advisor
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Training Teachers of Physics and Mathematics at Higher Secondary Schools
Department
Department of Physics Education
Date of defense
6. 10. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
výzkum fyzikálního vzdělávání|didaktika fyziky|kurikulum|kvalitativní výzkum|interviewKeywords (English)
physics education research|didactics of physics|curriculum|qualitative research|interviewV této disertační práci jsou prezentovány výchozí a podpůrné body nového kurikula fyziky pro střední školy a použitá metodologie. Design výzkumu byl inspirován zejména objektivistickou zakotvenou teorií. Bylo provedeno 29 hloubkových, polostrukturovaných rozhovorů s význam- nými českými fyziky a na základě jejich zpracování bylo identifikováno 79 myšlenek ohledně kurikula fyziky pro střední školy. 56 myšlenek bylo použito s přibližně dvouletým odstupem v dotazníkovém výzkumu, kde s nimi respondenti vyjadřovali na Likertově škále míru souhlasu. Respondenty dotazníku byli přírodovědci (nefyzici), didaktikové fyziky, středoškolští učitelé fyziky a také 26 z 29 fyziků, se kterými byly vedeny rozhovory. Dotazníkovým výzkumem byly identifikovány myšlenky, na kterých se shodly všechny skupiny respondentů a které jsou ve skupině fyziků stabilní v čase.
This thesis presents starting and supporting points for a new secondary school physics curricu- lum and the methodology which was used. The research design was inspired mainly by the objectivist grounded theory. 29 in-depth semistructured interviews were conducted with elite Czech physicists and there were identified 79 ideas about a secondary school physics curricu- lum. After approximately two years, 56 ideas were used in the questionnaire survey where re- spondents expressed on a Likert scale their degree of agreement with the ideas. Respondents were natural scientists (non-physicists), experts on didactics of physics, secondary school phys- ics teachers and 26 of 29 physicists who were also participants of the interviews. In the ques- tionnaire survey, there were identified ideas on which all groups of respondents agreed and which are stable in time in the group of physicists.