Vzorový výstavní koncept pro Slovanskou epopej Alfonse Muchy
The ideal exhibiting concept for Alfons Mucha's Slavic Epic
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/177986Identifiers
Study Information System: 237863
Collections
- Kvalifikační práce [2248]
Author
Advisor
Referee
Bendová, Eva
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
22. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Alfons Mucha, Slovanská epopej, kurátorství, výstavnictví, velkoformátová dílaKeywords (English)
Alfons Mucha, The Slavic Epic, curating, exhibition management, large format artworksTato diplomová práce zpracovává téma Slovanské epopeje Alfonse Muchy z výstavního hlediska s cílem najít a popsat nejvhodnější koncept pro tento rozsáhlý epický cyklus. Práce navazuje na celou řadu architektonických projektů, které se opakovaně snažily nalézt ideální model pro výstavní pavilon Slovanské epopeje. Systematicky zpracovává bohatou historii výstavních projektů ve snaze identifikovat pozitivní a negativní aspekty jednotlivých expozic. Práce se věnuje problematice vystavování velkoformátových děl a otázkám prezentace obrazů národní historie. Jasně definuje cílovou skupinu očekávaných návštěvníků a zkoumá, jakým způsobem by měla instalace být pro tyto návštěvníky zpřístupněna. V neposlední řadě představuje Slovanskou epopej jako unikátní dílo české historie. Cílem diplomové práce je navrhnout univerzálně aplikovatelný výstavní koncept přístupný pro širokou škálu návštěvníků, který může v budoucnu sloužit jako vzor při plánování expozic Slovanské epopeje.
This thesis focuses on Alfons Mucha's Slavic Epic from a curating point of view. It aims to determine and define the ideal ways on how to exhibit the large-scale paintings. This thesis follows up on numerous architectural studies that repetitively aimed to find the ideal space to accommodate the Slavic Epic cycle. It researches the rich history of exhibitions of the Slavic Epic and highlights the positive and negative aspects of said expositions. This thesis highlights the problematics of large format artworks and the optimal ways of presentation. It determines the target group audience and follows up with the specific means on how the display could be adjusted for said audience. Lastly, the author presents the Slavic Epic as a unique artwork of national significance. The goal of this thesis is to present a universal concept for an exhibition of the Slavic Epic. This concept could later serve as a template for future expositions.