Analýza učebnicových souborů z hlediska osvojování standardní výslovnosti německého jazyka
Analysis of german language textbooks from a standard pronunciation point of view
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17814Identifiers
Study Information System: 56501
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Švermová, Dagmar
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Mathematics - German
Department
Information is unavailable
Date of defense
1. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Cílem diplomové práce je zjistit, jakým způsobem je v učebnicových souborech pro české začátečníky bez předchozí znalosti němčiny zpracována zvuková stránka cizího jazyka z hlediska osvojování standardní výslovnosti. Metodou výzkumu je obsahová analýza učebnicových souborů. V teoretické části se práce zabývá zvukovou stránkou jazyka z lingvistického pohledu, v metodicko-didaktické se zabývá vybranými činiteli cizojazyčné výuky a zásadami výuky ve vztahu k osvojování zvukové stránky cizího jazyka. V praktické části jsou analyzovány učebnicové soubory Delfin, Themen aktuell a Němčina pro jazykové školy dle 18 kritérií, na která navazují metodická doporučení pro analyzované soubory.
The aim of this study is to find out how the spoken language is presented from the standard pronunciation point of view in german language textbooks designed for beginners without previous knowledge. The analysis of the language textbooks is the research method, and in the theoretical part, the thesis is engaged in spoken language from the linguistic part of view. The methodical-didactic section describes educational principles in relation to spoken languages. In the practical chapter there are analysed german language textbooks, such as, Delfin, Themen aktuell and Nemcina pro jazykove skoly according to dIe 18 criterions. The thesis contains recomrnendationons for analysed textbooks.