Činnost influencerů na sociální síti Instagram z hlediska zákona o regulaci reklamy
Activities of Instagram influencers from the perspective of the Act to Regulate Advertising
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178485Identifiers
Study Information System: 233330
Collections
- Kvalifikační práce [13749]
Author
Advisor
Referee
Hurychová, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Department of Business Law
Date of defense
1. 12. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
regulace reklamy, influencer marketing, skrytá reklama na InstagramuKeywords (English)
advertising regulation, influencer marketing, hidden advertising on InstagramČinnost influencerů na sociální síti Instagram z hlediska zákona o regulaci Diplomová práce se zabývá problematikou influencer marketingu na sociální síti Instagram jako moderní formy reklamy, která je činěna prostřednictvím tzv. influencerů. Zaměřuje se především na otázku regulace reklamy na platformě Instagram, a to specificky na tzv. skrytou reklamu, potažmo pravidla, vhodnost a dostatečnost označování reklamních spoluprací mezi zadavateli a influencery a problematiku této obla Za tím účelem vymezuje především v 1. a 2. kapitole jednotlivé pojmy jako je influencer marketing a jeho formy, influencer, platforma Instagram jako sociální médium a reklama včetně jejích odnoží v podobě teleshoppingu, product placementu a spozoring marketingového, ale především z hlediska právního, a oba obory tak propojuje. Stěžejní část diplomové práce ve 3. kapitole je věnována rozboru nekalé obchodní praktiky spočívající v nepřiznání obchodního záměru. V této kapitole je rovněž zahrnuto srovnání s přístupem jiných států (zejm. Německa a Švédska) prostřednictvím tamní judikatury. Problematika samotného označování reklamních příspěvků na Instagramu zohledňující specifické nástroje poskytované Instagramem či jazyk užívaný k čení a jejich vhodnost potom rozebrána ve 4. kapitole diplomové práce. V této části je pro porovnání...
Activities of Instagram influencers from the perspective of the Act to Regulate Advertising Abstract The diploma thesis deals with the issue of influencer marketing on the Instagram platform as a modern form of advertising, which is being used by social media influencers. It focuses primarily on the issue of regulation of advertising on the Instagram platform, specifically on hidden advertising, i.e. the rules, suitability and efficiency of labeling advertising collaborations between ordering parties (businessmen) and influencers. In the 1st and 2nd chapters can be found definitions of associated terms such as influencer marketing and its forms, an influencer, the Instagram as a social medium and an advertisement, including its different types such as teleshopping, product placement and sponsoring. This part of the thesis takes into account both legal and also marketing aspects of the topic and thus connects both fields. The core part of the diploma thesis in the 3rd chapter is devoted to the analysis of unfair business practices consisting of a hidden business purpose. This chapter also includes a comparison of the approach to these matters in other states (especially Germany and Sweden) through their jurisprudence. The issue of labeling advertising posts on Instagram is then analyzed in the 4th chapter of...