Práce s ICT a moderními technologiemi žáků a studentů se zrakovým postižením při distanční výuce
Using ICT and modern technologies by pupils and students with visual impairment in distance education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178684Identifiers
Study Information System: 247903
Collections
- Kvalifikační práce [19340]
Author
Advisor
Referee
Květoňová, Lea
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
zrakové postižení, distanční výuka, vzdělávání, digitální technologie ve vzdělávání, digitální kompetence, COVID-19Keywords (English)
visual impairment, distance learning, education, digital technologies in education, digital competenciesTato práce se zaměřuje na téma moderních digitálních pomůcek pro žáky se zrakovým postižením, které lze využít při vzdělávání. Teoretická část se zabývá dílčími oblastmi, a to vzdělávání žáka se zrakovým postižením, digitálními technologiemi, které při vzdělání žáka můžeme využít a distanční výuce. Autorský výzkum proběhl na základě modelu kvalitativního zkoumání metodou polostrukturovaného rozhovoru, který byl zpracován po jednotlivých oblastech. Z výsledků vyplývá, že nejčastěji žáci využívali standartní digitální zařízení a to počítač, případně jako doplňková zařízení tablet a mobilní telefon. Co se týká speciálních kompenzačních pomůcek, zmíněn byl zejména braillský displej. Na téma odečítacích softwarů v největší míře hovořili dotazovaní o NVDA a JAWS s ambivalentními pohledy. V rámci distanční výuku uvedli někteří z respondentů problém se v prostředí sdílených online souborů zorientovat, využili však různých forem k získání informací, jak s programy pracovat. Bylo uvedeno, že si informace získávali sami na webových stránkách, někteří se obrátili na rodiče anebo přímo na vyučující, kteří je mohli navést s pomocí zrakové kontroly. V závěrečných kapitolách jsou také zmíněné pozitivní dopady distanční výuky v oblasti prohloubení zájmu o využívání digitálních technologií a možné navýšení...
This thesis focused on the topic of modern digital aids for students with visual impairment that can be used in education. The theoretical part deals with sub-areas, namely education of a student with visual impairment, digital technologies that can be used in the education of a student and distance learning. The author's research was conducted based on a qualitative research model using the semi-structured interview method, which was then elaborated on one area at a time. The results show that most often the pupils used standard digital devices, namely a computer, or as additional devices a tablet and a mobile phone. As far as special compensatory aids are concerned, the braille display was mentioned in particular. On the topic of reading software, NVDA and JAWS were the most talked about by interviewees with ambivalent views. In distance learning, some respondents reported difficulty navigating the online file sharing environment, but used various forms to gain information on how to operate the programs. It was reported that they obtained information on their own from websites, and some turned to parents and/or directly to teachers who were able to guide them with the help of sighted review. The final chapters also mention the positive impacts of distance learning in terms of increased interest...