Linoryt ve výtvarné výchově (současná autorská grafika)
Linocut in Art Education (Contemporary Printmaking)
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178817Identifiers
Study Information System: 240321
Collections
- Kvalifikační práce [19340]
Author
Advisor
Referee
Gajdošíková, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy - Art Education Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
hra, výtvarná výchova, výtvarné umění, linoryt, bestiářKeywords (English)
game, art education, visual arts, linocut, bestiaryBakalářská práce Linoryt ve výtvarné výchově (současná autorská grafika) se skládá ze tří částí. V teoretické části se věnuji charakteristice grafiky, se zaměřením na linoryt, kde blíže popisuji historii linorytu u nás i ve světě a následně jeho místo v současné autorské tvorbě. Dále jsem objasnila pojem hra a bestiář, které využívám v didaktické a praktické části. Cílem mé práce je poukázat na techniku linorytu jako vhodného prostředku do hodin výtvarné výchovy. V didaktické části jsem navrhla blok vyučovacích hodin jejichž stěžejním námětem je vymyšlené zvíře. Žáci se na začátku motivují hrou Vymyšlené zvíře, vytvoří kresebný návrh, který využijí při samotné tvorbě linorytem. Bakalářskou práci uzavírá má autorská tvorba, která vychází z již zmiňované hry Vymyšlené zvíře.
The bachelor's thesis Linocut in art education (contemporary printmaking) consists of three parts. In the theoretical part, I discuss the characteristics of graphics, with a special focus on a linocut. I describe in detail the history of linocut in Czechia and the world and, subsequently, its place in contemporary authors' work. Additionally, I have clarified the concept of the terms "game" and "bestiary", that I use in the didactic and practical part. The goal of my work is to highlight the linocut and its technique as a convenient tool for art education classes. In the didactic part, I designed a series of lessons whose central theme is an imaginary animal. In the beginning, the students are motivated by the "Imaginary animal" game. Subsequently, they create a drawing proposal and then use it during the linocut creation itself. The bachelor's thesis is concluded by my own author's creation, which is based on the already mentioned game "Imaginary animal".