Koučink coby profese: východiska pro profesní etiku koučinku a reflexe vybraných témat
Coaching as a profession: bases for professional ethics of coaching and reflection on selected topics
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178898Identifikátory
SIS: 248213
Kolekce
- Kvalifikační práce [2248]
Vedoucí práce
Oponent práce
Sousedík, Prokop
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Aplikovaná etika
Katedra / ústav / klinika
Katedra systematické teologie a filosofie
Datum obhajoby
11. 1. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Koučink, etika, etika koučování, pomáhající profese, profesní vztah, zájmy klienta, důvěrnost, důstojnost, střet zájmů, respektKlíčová slova (anglicky)
Coaching, ethics, ethics in coaching, helping professions, professional relationship, client's interests, confidentiality, dignity, conflict of interests, respectTato diplomová práce představuje koučink coby samostatnou profesi. Ukazuje, že se nejedná pouze o metodu vzdělávání, poradenství nebo řízení zaměstnanců, která by se pak v důsledku řídila etikami oborů, v nichž je aplikována, ale že koučink je profese, která má svou vlastní metodiku, výzkum a praxi, během níž vyvstávají vlastní specifické etické otázky a na vybrané z nich se tato diplomová práce zaměřuje V první části se práce zabývá otázkou samotného pojmu koučinku. Na základě definice koučinku a jeho historického vývoje dokládá odlišnosti koučinku od psychoterapie, mentoringu, poradenství a také od sportovního trenérství. Zkoumá etymologii slova kouč a to, zda existuje vhodnější český ekvivalent tohoto označení, které je v povědomí veřejnosti úzce spojeno především se sportovním prostředím. Práce definuje profesní základnu koučinku, vymezuje jeho postavení mezi pomáhajícími profesemi, ukazuje jeho nezávislost a nalézá tak i výchozí body pro budoucí etickou reflexi. V druhé části diplomová práce stanovuje paradigma vztahu kouče a klienta, definuje profesní kompetence kouče a předpoklady na straně klienta. Také představuje etické problémy, které jsou pro profesi kouče specifické. Tyto problémy mimo jiné vznikají v trojstranném vztahu kouče, klienta (koučovaného zaměstnance) a sponzora procesu...
This diploma thesis presents coaching as an independent profession. It shows that it is not just a method of training, counseling or employee management, which would then follow the ethics of the fields in which it is applied, but that coaching is a profession that has its own methodology, research and practice, during which atise a specific ethical issues, and this diploma thesis will focus on selected ones. The first part deals with the issue of the concept of coaching. Based on the definition of coaching and its historical development, it tries to distinguish coaching from psychotherapy, mentoring, counseling and also from sports coaching. It examines the etymology of the word coach, whether there is any more suitable Czech equivalent of this profession designation, which is closely connected primarily with the sports environment. It tries to define the professional base of coaching, to find its position among the helping professions, to show its independence and thus to obtain starting points for future ethical reflections. In the second part of the diploma thesis, the paradigm of the coach- client relationship is determined, the coach's professional competencies and assumptions on the client's side are defined. It also presents ethical issues that are specific to the coaching profession. These...