Měření komunikace pomocí Integrovaného hodnotícího rámce A,ec na příkladu neziskové organizace Czechitas
Measuring communication using the Amec Integrated Evaluation Framework on the example of the non-profit organization Czechitas
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179496Identifiers
Study Information System: 246502
Collections
- Kvalifikační práce [18324]
Author
Advisor
Consultant
Oukropec, Jindřich
Referee
Rosenfeldová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
1. 2. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Public relations, Integrovaný hodnotící rámec, měření a hodnocení komunikace, případová studie, AMEC, PESO, neziskový sektor, CzechitasKeywords (English)
Public Relations, Integrated Evaluation Framework, measurement and evaluation of communication, case study, AMEC, PESO, non-profit sector, CzechitasDiplomová práce se zabývá tématem měření a hodnocení efektivity public relations a komunikace. Toto téma především v poslední dekádě silně rezonuje mezi akademickou sférou i odborníky z praxe. Přesto stále existuje výrazný nesoulad mezi tím, co doporučuje teorie a mezi akceptací těchto doporučení v praxi. Proto se práce zaměřuje na jeden konkrétní rámec měření komunikace a pomocí případové studie zjišťuje použitelnost tohoto rámce v praxi. Cílem výzkumu, který je proveden metodou případové studie, je ověřit použitelnost Integrovaného hodnotícího rámce (Integrated Evaluation Framework, IEF) při měření a hodnocení komunikace neziskové organizace Czechitas. V teoretické části se práce věnuje definici oboru PR a hlavním oblastem, které pomáhá v organizacích rozvíjet (image, pověst, identita a značka). Dále pak popisuje český neziskový sektor a specifika marketingové komunikace a PR v něm. Uvádí nejznámější teoretické modely měření a evaluace PR a ukazuje vývoj, který v posledních letech zaznamenala debata o měření PR mezi odborníky (vznik a aktualizace Barcelonských principů). Ve výzkumné části se práce věnuje vybranému případu pro studii, kterým se stala organizace Czechitas. Na analýzu současného měření komunikace v organizaci navazuje část, která popisuje praktickou práci s IEF a hodnotí jeho využitelnost....
Measurement and evaluation of public relations and communication is the main topic of the thesis. This topic resonates strongly among academics and practitioners, especially in the last decade. However, there is still a significant discrepancy between what the theory recommends and the acceptance of these recommendations in practice. Therefore, the thesis focuses on one specific framework for measuring communication and, using a case study method, determines the applicability of this framework in practice. The aim of the research, which is carried out using the case study method, is to verify the applicability of the Integrated Evaluation Framework (IEF) in measuring and evaluating the communication of the non-profit organization Czechitas. In the theoretical chapters, the thesis offers the definition of PR and the main areas PR influence in organizations (image, reputation, identity, and brand). It furher describes the Czech non-profit sector and the specifics of it's marketing and PR activities. It presents the best-known theoretical models of PR measurement and evaluation as well as the progressthe debate on PR measurement among experts has seen in recent years. The analytical part of the thesis analyzes the selected case for the study, being the Czech non-profit organization Czechitas. The analysis of...