Adaptace dětí na roli školáka
Adaptation of children to the role of schooler
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17974Identifiers
Study Information System: 69115
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Viktorová, Ida
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Obsahem mé diplomové práce je analýza dat z pozorování v první třídě základní školy. Žák je na počátku školní docházky konfrontován s mnoha požadavky. V práci se pokouším poodhalit proces školní adaptace z hlediska novopečeného školáka. Nejprve se snažím definovat základní oblasti, na něž se dítě vstupem do školy musí adaptovat. V nich se poté zaměřuji na dílčí prvky školní adaptace a z nich plynoucí požadavky na psychiku žáka. Na základě pozorování jsem určila tři hlavní oblasti, "kontexty": 1. fyzický kontext, 2. sociální kontext a 3. školně-úkolový kontext. Fyzický kontext se vztahuje ke všemu neživému v rámci adaptace na školu - prostory a předměty. Žák se musí naučit orientovat v novém prostředí a organizovat své školní pomůcky a potřeby. Sociální kontext souvisí s adaptací na sociální prostředí ve škole (ostatní žáci, učitelé apod.). Školně-úkolový kontext je zaměřen specificky na požadavky vyplývající z učení, školní práce. Důležitým regulátorem školní adaptace žáků v první třídě je třídní učitelka, jež tento proces řídí. Vzhledem k náročnosti procesu plného osvojení role školáka, je mojí další významnou snahou identifikace takových projevů chování učitelky, které usnadňují žákům adaptaci na školní prostředí. Klíčová slova: první třída, školní adaptace, role školáka, žákovství
The subject of my thesis is the analysis of data from observation of the first class of primary school. A child is confronted with many requirements at the beginning of school. In my work I am trying to detect school adjustment process in terms of the fresh scholar. First, I try to define the core areas to which must adapt the child entering school. This core area is here called contexts,. Then I focus on subelements of these areas of school adjustment, which result requirements for the psyche of the pupil. On the basis of observation, I identified three main areas, contexts: 1. the physical context, 2. social context and 3. school-task context. The physical context relates on such elements of the school adaptation, which are inanimated - spaces and objects. It is the need to learn how to orientate oneself in the new environment and to organize school equipments and tools. The social context is related to adaptation to new social relationships of child at school (other pupils, teacher etc.). And the scholl-task context is aimed specifically at school demands, work. An important regulator of school pupils to adapt to the first class is the clasp teacher, which manages the process. According to the demandingness of the process of adaptation to school, is my next major effort of identifying such expressions of...