Možnosti systematické intervence v oblasti podpory rozvoje předpokladů počátečního čtení a psaní
Towards the systematic support of the early literacy development in preschool age
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180295Identifiers
Study Information System: 160041
Collections
- Kvalifikační práce [19340]
Author
Advisor
Referee
Morávková Krejčová, Lenka
Vitásková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Educational and School Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
31. 3. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Fonematické uvědomování, znalost písmem, předčtenářský tréninkový program, intervenční program, předškolní děti, pročtenářský program, rozvoj pregramotnostních klíčových dovednostíKeywords (English)
Phoneme awareness, letter knowledge, pre-literacy intervention, preschool age children, pre-reading training program, development of pre-literacy skillsTato práce hodnotí přínosy krátkodobého, relativně intenzivně implementovaného tréninkového programu zaměřeného na podporu rozvoje pregramotnostních, resp. pročtenářských dovedností (konkrétně fonematického uvědomování a znalosti písmen) dětí předškolním věku. Zhodnocení přínosů je provedeno ve srovnání se situací bez implementace pracovní metodiky a s užitím pracovní náplně s obsahem zaměřeným na rozvoj grafomotorických dovedností. Celkem 69 dětí ze čtyř mateřských škol bylo náhodně rozděleno do tří skupin, jedné s cílovým předčtenářským programem, jedné s kontrolní pracovní situací a jedné kontrolní bez tréninkového programu. Programy byly aplikovány po dobu deseti týdnů ve vybraných mateřských školách s frekvencí tři výukové lekce v průběhu každého týdne. Výsledky studie přinášejí zhodnocení velké variability pregramotnostních předčtenářských výkonů v běžných třídách mateřských škol a přínos hodnoceného tréninkového programu z hlediska mobilizace pregramotnostních předčtenářských dovedností před zahájením školní docházky. Tato práce mapuje současnou situaci v oblasti intervenčních / tréninkových nástrojů, jejich specifika a cílí na gramotnostní a klíčové pregramotnostní dovednosti důležité pro rozvoj dětí v předškolním období. Nedílnou součástí je představení předčtenářského tréninkového...
This study evaluates the benefits of short-term, relatively intensively implemented training programme aimed at enhancing the development of pre-reading skills (specifically phoneme awareness and letter knowledge) in the last year of kindergarten. The evaluation of the benefits is carried out in comparison with the situation without the implementation of the work methodology and with the use of available work content with content aimed at the development of graphomotor skills with commented instruction. Sixty-nine children from four kindergartens were randomly assigned to three groups: pre-reading intervention group (resp. phoneme awareness and letter knowledge intervention), graphomotor skills intervention group and no- training group. Intervention programs were implemented as a 10-week training programmes in the frequency of 3 training lessons per week. The results provide an evaluation of the variability pre-literacy pre-reading performance in regular kindergarten classes and the benefits of the evaluated training program in terms of mobilizing pre-literacy pre-reading skills before starting school. This work maps the current situation in the field of intervention/training tools, their specifics and targets literacy and key pre-literacy skills important for the development of children in the...