Způsoby identifikace nadaného žáka s dvojí výjímečností
The ways of identification gifted student with dual exceptionality by the first degree of elementary school's teacher
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180381Identifikátory
SIS: 247491
Kolekce
- Kvalifikační práce [19340]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Marádová, Eva
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy speciální pedagogika - výchova ke zdraví
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
15. 5. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
nadání, dvojí výjimečnost, specifické poruchy učení, metody identifikace, nominaceKlíčová slova (anglicky)
giftedness, dual exceptionality, specific learning disabilities, methods of identification, nominationTématem diplomové práce jsou způsoby identifikace nadaného žáka s dvojí výjimečností učitelem na 1. stupni základní školy. Cílem práce je zjistit, jaké konkrétní metody využívají učitelé pro identifikaci žáků s dvojí výjimečností. Zda využívají dostupné identifikační metody pro pedagogy, nebo mají své vyzkoušené postupy pro identifikaci této skupiny nadaných žáků. Cílem je také zjistit, jak probíhá spolupráce učitelů a odborníků školního poradenského pracoviště při identifikaci dvakrát výjimečných žáků. Teoretická část obsahuje charakteristiku základních pojmů jako je nadání, dvojí výjimečnost, identifikace, metody identifikace, specifické poruchy učení. Nadání se může vyskytovat s různými druhy handicapů, tato práce se zaměřuje na kombinaci nadání se specifickými poruchami učení, která se ve školách (účastnících se výzkumu) objevuje nejčastěji. Proto jsou v teoretické části popsány specifické poruchy učení. Dále jsou představeny základní typy identifikačních pedagogických metod a některé druhy psychologických testů pro identifikaci rozumových schopností žáka. Empirická část je řešena metodou případové studie. Předmětem této studie jsou dvě základní školy, kde na prvním stupni působí učitelky, které vyučují nebo vyučovaly žáky s dvojí výjimečností. S těmito učitelkami probíhaly polostrukturované...
This thesis deals with methods of identification of a gifted student with dual exceptionality by a teacher at the 1st grade of elementary school. The aim of the work is to find out what specific methods teachers use to identify students with dual exceptionality. Do they use available identification methods for educators, or do they have their own tested procedures for identifying this group of gifted students. The aim is also to find out how the cooperation between teachers and experts of the school counseling office takes place in the identification of twice exceptional pupils. The theoretical part contains the characteristics of basic concepts such as giftedness, dual exceptionality, identification, methods of identification, specific learning disorders. Giftedness can occur with different types of handicaps, this thesis focuses on the combination of giftedness with specific learning disabilities that appears most often in the schools (participating in the research). That is the reason why specific learning disabilities are described in the theoretical part. Further there are introduced the basic types of pedagogical identification methods and some types of psychological tests for identifying the mental abilities of the pupill. The empirical part is solved by the case study method. The subject of...