Znalosti žáků třetího a závěrečného ročníku vybrané střední zdravotnické školy o první pomoci v konkrétních situacích
Knowledge of third and final year students of a selected secondary medical school about first aid in specific situations
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180467Identifiers
Study Information System: 244405
Collections
- Kvalifikační práce [19340]
Author
Advisor
Referee
Váchová, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Biology, Geology and Environmental Studies Oriented at Education - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
první pomoc, zásady poskytování první pomoci, studenti střední zdravotnické školy, zdravotnické lyceum, praktická sestra, znalostiKeywords (English)
first aid, principles of providing of emergency first aid, students of secondary medical school, medical lyceum, practical nurse, knowledgeCílem této práce bylo zjistit znalosti žáků 3. a 4. ročníku, obor Zdravotnické lyceum a obor Praktické sestry, v předlékařské první pomoci. Teoretická část práce se zabývá pojmem první pomoci včetně jejího dělení a cílů. Je zde zmíněn i integrovaný záchranný systém České republiky. Dále je zde popsán správný postup předlékařské první pomoci ve vybraných situacích. Její praktická část se věnuje zjištění znalostí žáků Střední zdravotnické školy v Pardubicích o první pomoci. Sběr dat proběhl pomocí anonymního dotazníkového šetření, který obsahoval 17 otázek a 3 modelové situace. Dotazníkem se zjišťovaly teoretické znalosti o první pomoci, a dále znalosti při řešení konkrétních modelových situací. Celkem se zkoumalo 80 žáků. Následná data byla zpracována a vyhodnocena. Bylo zjištěno, že lépe si v konkrétních modelových situacích vedl celkově 4. ročník. Lepší výsledky v konkrétních modelových situací celkově prokázal obor Praktických sester. Podle počtu správných odpovědí z dotazníku měl lepší výsledek celkově 3. ročník. Podle výsledků šetření byla vytvořena doporučení pro praxi. Výsledky mé práce ukázaly, že je důležité, aby učitelé aktualizovali správný postup při poskytování první pomoci dle nejnovějších platných Guidelines. Dále bylo doporučeno, aby učitelé zařadili do své výuky více praktických...
The aim of this study was to find out the knowledge of students of 3rd and 4th year, the Medical Lyceum and the Practical Nurse, in pre-medical first aid. The theoretical part of the thesis deals with the concept of first aid including its division and aims. The integrated rescue system of the Czech Republic is also mentioned here. Moreover, it describes the correct procedure of pre-medical first aid in selected situations. Its practical part is devoted to finding out the knowledge of the Secondary Medical School students in Pardubice about first aid. Data collection was carried out using an anonymous questionnaire survey, which included 17 questions and 3 model situations. The questionnaire was used to determine theoretical knowledge about first aid and knowledge in solving specific model situations. A total of 80 students were surveyed. Subsequent data were processed and evaluated. It was found that the 4th year students performed better overall in specific model situations. The Practical Nurse showed better results in specific model situations overall. According to the number of correct answers from the questionnaire, the 3rd year had a better result overall. Recommendations for practice were made according to the results of the survey. The results of my work showed that it is important for...