Distanční vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami z pohledu pedagogů
Distance education for children with special education needs from the perspective of teachers
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180577Identifikátory
SIS: 252674
Kolekce
- Kvalifikační práce [19340]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hádková, Kateřina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
18. 5. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
distanční výuka, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, základní škola, informační technologieKlíčová slova (anglicky)
Distance learning, pupils with special educational needs, primary school, information technologyDiplomová práce analyzuje metody a formy vzdělávání během distanční výuky a od distanční výuky u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivních základních školách. Teoretická část vymezuje systém vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Popisuje specifika edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v jednotlivých typech znevýhodnění a vymezuje distanční výuku obecně včetně implementace digitálních technologií. Pro práci bylo zvoleno dotazníkové šetření. Na základě dosavadních informací a volných rozhovorů s pedagogy byl sestaven dotazník pro pedagogy a školní speciální pedagogy základních škol. Dotazníky byly distribuovány do tří krajů České republiky. Výzkumné šetření zodpovědělo otázky na distanční vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a na metody využívané od distanční výuky na základě pandemie COVID-19. Na základě výsledků a analýzy dotazníkového šetření byly navrhnuty vhodné metody a programy pro vzdělávání žáků se speciálními potřebami a prezenčním i distančním způsobem. KLÍČOVÁ SLOVA distanční výuka, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, základní škola, informační technologie
The thesis analyses the methods and forms of education during and since distance learning for pupils with special educational needs in inclusive primary schools. The theoretical part defines the system of education of pupils with special educational needs in the Czech Republic. It describes the specifics of education of pupils with special educational needs in different types of disadvantages and defines distance education in general, including the implementation of digital technologies. A questionnaire was chosen as the method for data collection. On the basis of the existing information and unstructured interviews with teachers, a questionnaire for teachers and school special educators of primary schools was designed. The questionnaires were distributed in three regions of the Czech Republic. The research survey answered questions on distance education of pupils with special educational needs and on methods used since distance education based on the COVID-19 pandemic. Based on the results and analysis of the questionnaire survey, appropriate methods and programs for education of pupils with special needs and both face-to-face and distance education were proposed. KEYWORDS Distance learning, pupils with special educational needs, primary school, information technology