Prvky skautské výchovy ve školní družině
Elements of scout education in the childcare
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180666Identifikátory
SIS: 247369
Kolekce
- Kvalifikační práce [19340]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Králová, Kateřina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Vychovatelství
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
19. 5. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Výchova, vzdělávání, školní družina, vzdělávací program, skauting, přírodaKlíčová slova (anglicky)
Upbringing, education, childcare, eduacational program, scouting, nature1 ABSTRAKT Práce se zabývá přínosem prvků skautingu ve školní družině. Cílem práce je navrhnout a ověřit výchovný projekt pro školní družinu, kde bude propojena skautská idea s výchovou ve školní družině. Program pracuje s detailní přípravou jednotlivých aktivit sloužící jako materiál pro vychovatelky ve školních družinách, skautské vedoucí či pedagogy ve volnočasových zařízeních. V teoretické části charakterizuji školní družinu, její cíle, poslání a funkce v kontextu pedagogiky volného času. Dále popisuji myšlenkové základy skautingu, hlavní principy a cíle a také skautskou metodiku. V poslední kapitole teoretické části bude porovnán vzdělávací program ve školní družině se skautskou metodikou tak, aby mezi nimi byly zřetelné společné prvky, které budou využity při tvorbě projektu v praktické části bakalářské práce. Praktickou část práce tvoří projekt pro školní družinu obsahující prvky skautské výchovné práce. Současně byl projekt ověřen na konkrétní skupině dětí ve školní družině. Výstupy ukazují, že projekt je v řadě aspektů přínosný pro děti i vychovatelky ve školní družině. KLÍČOVÁ SLOVA Výchova, vzdělávání, školní družina, vzdělávací program, skauting, příroda.
1 ABSTRACT The thesis deals with the benefits of elements of scouting in the after-school club. The aim of the thesis is to design and verify an educational project for the after-school club, where the Scout idea will be interconnected with education in the after-school club. The program works with detailed preparation of individual activities serving as material for governesses in after-school clubs, scout leaders or teacher in leisure facilities. In the theoretical part I characterize the after-school club, its goals, mission and functions in the context of leisure time pedagogy. Furthermore, I describe the intellectual foundations of Scouting, the main principles and goals and also the Scout methodology. In the last charter of the theoretical part, the educational program in the after-school club will be compared with the Scout methodology so that there are clear common elements between them that will be used in the creation of the project in the practical part of the bachelor thesis. The practical part of the thesis consists of a project for the after-school club containing elements of scout educational work. At the same time, the project was tested on a specific group of children in the after-school club. The outputs show that the project is beneficial for children and governesses in the after-school...