Interkulturní komunikace - Sociokulturní kompetence studentů ruského a anglického jazyka na SŠ
Intercultural communication - sociocultural skills of students of Russian and English language at secondary schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/18071Identifiers
Study Information System: 61878
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Hlaváček, Antonín
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Russian Language
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce se zabývá problematikou interkulturní komunikace, zvláště její úlohou ve vyučování cizímu jazyku, zejména ruskému a anglickému. Představuje termín komunikativní kompetence jako jeden ze základních cílů soudobé didaktiky cizích jazyků, neboť představuje klíčovou dovednost, kterou by si studenti při výuce cizího jazyka měli osvojit. Je zaměřena především na kompetence sociokulturní, představující jeden z dílčích komponentů kompetence komunikativní. Praktická část na základě dotazníkového šetření uvádí předsudky a stereotypy studentů SŠ o příslušnících země, jejíž jazyk studují, především však je sondou do znalostí studentů v oblasti sociokulturních zvyklostí zemí, jejichž jazyku se na střední škole věnují. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The diploma thesis deals with problems of intercultural commnunication, especially with its role in foreign language teaching (chiefly Russian and English language). It introduces the term commnunicative skill as the fundamental goal of contemporary foreign language didactics because it represents the key skill which students of foreign language should acquire. In the first place it is focused on sociocultural skill which represents partial component of communicative skill. The practical part of the thesis is based on via questionaire survey and presents stereotypes and prejudice of students at secondary schools about nationalities whose languages they study. It also presents a probe in students' knowledge of sociocultural customs in countries whose languages they study. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)