Kognitivní procesy ve výuce občanské výchovy na základní škole
Cognitive processes in the teaching of civic education at elementary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180730Identifiers
Study Information System: 256276
Collections
- Kvalifikační práce [19340]
Author
Advisor
Referee
Dvořáková, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Education of Social Sciences for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
vnímání, paměť, kognitivní procesy, smyslové orgány, informace, metody, funkční psychologická gramotnostKeywords (English)
perception, memory, cognitive processes, sensory organs, information, methods, functional psychological literacyDiplomová práce na téma Kognitivní procesy ve výuce občanské výchovy na základní škole se zabývá tím, jak se téma kognitivních procesů, zejména vnímání a paměť realizuje v rámci občanské výchovy. Jejím cílem je zjistit, za jakých podmínek a kterými metodami je v současnosti toto téma vyučováno. Část diplomové práce věnovaná psychologické problematice se zaměřuje na historický vývoj psychologie, charakteristiku vnímání a paměti. Nezbytnou součástí práce je vysvětlení těchto dvou klíčových psychologických pojmů a zároveň uvedení hlavních psychologických disciplín, aplikovaných oborů a předních představitelů, kteří se těmito základními fyziologickými principy zabývali. Didaktická část je zaměřená na tzv. funkční psychologickou gramotnost. Budu se věnovat začlenění kognitivních procesů v Rámcovém vzdělávacím programu a na základě analýzy učebnic, náslechu hodiny občanské výchovy a rozhovorů s vyučujícími na základní škole zjistím, kterým způsobem a kterými metodami se téma těchto kognitivních procesů v současnosti vyučuje. V závěru své diplomové práce navrhuji metody pro výuku psychologie, konkrétně vnímání a paměti na základní škole, díky kterým žáci dokáží učivo lépe vnímat a déle si ho pamatují nejen v hodinách občanské výchovy, ale také v dalších předmětech či v jejich každodenním životě. Tyto...
The diploma thesis on the topic of Cognitive processes in the teaching of civic education at elementary school deals with how the topic of cognitive processes, especially perception and memory, is realized within the framework of civic education. Its goal is to find out under what conditions and by what methods is this topic currently being taught. The part of the thesis devoted to psychological issues focuses on the historical development of psychology, the characteristics of perception and memory. An essential part of the work is the explanation of these two key psychological concepts and at the same time introducing the main psychological disciplines, applied fields and leading representatives who dealt with these basic physiological principles. The didactic part is focused on the so-called functional psychological literacy. I will focus on the inclusion of cognitive processes in the Framework Education Program and, based on the analysis of textbooks, listening to civics lessons and interviews with teachers at primary school, I will find out how and by what methods the subject of these cognitive processes is currently taught. At the end of my diploma thesis, I propose methods for teaching psychology, specifically perception and memory in elementary school, thanks to which students can better...