Psychologie učení dospělých - role emocí v učení dospělých
Psychology of adult learning - The role of emotions in adult learning
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180813Identifikátory
SIS: 252335
Kolekce
- Kvalifikační práce [19340]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Liška, Roman
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Andragogika a management vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a managementu vzdělávání
Datum obhajoby
22. 5. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Psychologie učení, emoce, dospělost, motivace, testová úzkost, učeníKlíčová slova (anglicky)
Psychology of learning, emotions, maturity, motivation, test anxiety, learningDiplomová práce se zabývá problematikou psychologie učení. Zaměřuje se na zjišťování vlivu druhu a intenzity emocí na učení a na zvládání testových zátěží. Hledá souvislosti mezi motivací k učení a setrváním ve studiu u dospělých studentů. Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části jsou popsány jednotlivé jevy související s učením, testováním a prožíváním emocí vysokoškolskými studenty v kombinované formě studia. V této části je také popsán netradiční student se svými specifiky, jež jej odlišují od studenta tradičního. Jsou zde vymezeny také bariéry a úskalí, kterým musí tento jedinec během učení čelit a překážky, jež překonává. V úvodu této části jsou položeny výzkumné otázky a stanoveny hypotézy, kterými se práce zabývá. V empirické části je popsán smíšený výzkum a jeho realizace. Kvalitativní výzkum probíhal na základě hloubkových nestrukturovaných rozhovorů. Pomocí standardizovaného dotazníku Achievement Emotions Questionnaire (AEQ) - Reinhard Pekrun, Thomas Goetz et al. byla sesbírána data v rámci kvantitativního výzkumu. Z dotazníku byla využita pouze ta část, jež se týká prožívání emocí těsně před testováním, během něj a po testování. Výsledky výzkumu byly vyhodnoceny, popsány a porovnány s odbornou literaturou a vybranými výzkumnými šetřeními. Autoři těchto výzkumů shodně...
The diploma thesis deals with the issue of the psychology of learning. It focuses on determining the influence of the type and intensity of emotions on learning and on coping with test loads. It focuses on connections between motivation to learn and retention in studies among adult students. The thesis is divided into two parts. In the theoretical part, individual phenomena related to learning, testing and experiencing emotions by university students in the combined form of study are described. This section also describes the non-traditional student with the specifics that distinguish him from the traditional student. The barriers and pitfalls that the individual must face on during learning and the obstacles that he overcomes are also defined here. In the introduction of this section, research questions are asked and hypotheses that the work deals with are established. Mixed research and its implementation are described in the empirical part. Qualitative research was conducted on the basis of in-depth unstructured interviews. Using the standardized Achievement Questionnaire Emotions Questionnaire (AEQ) - Reinhard Perun, Thomas Goetz data was collected as part of quantitative research. Only the part of the questionnaire that refers to experiencing emotions just before, during and after testing was...