Mistr královehradeckého oltáře
The Master of the Hradec Králové Altarpiece
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/18119Identifikátory
SIS: 14979
Kolekce
- Kvalifikační práce [2255]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mudra, Aleš
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
10. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Dita Vopřadová Mistr Královéhradeckého oltáře Bakalářská práce Český abstrakt V menších českých městech v druhé polovině 15. století lze předpokládat rozsáhlou a kvalitní malířskou produkci, jako je tomu v případě Mistra Královéhradeckého oltáře působící v Chrudimi ve východních Čechách. Díky poměrně velkému množství dochovaných malířských a řezbářských památek v kostelích města Chrudimi a jeho okolí J. Pešina konstruoval hypotézu, že dílna mohla existovat právě v Chrudimi od devadesátých let 15. století. Na konci patnáctého století se Chrudim stávala pozdně gotickým střediskem a svou výtvarnou produkcí tak mohla konkurovat samotné Praze. Vyznačovala slohovou jednotností, kterou udávalo působení této dílny a lze ji odvodit z dochovaného množství památek. Tematickou stránkou naznačuje stejnou slohovou příslušnost jako křivoklátská archa, která je datovaná také na konec patnáctého století. Malíři obou děl zřejmě získali vzdělání v dílně stejného mistra pozdně gotického anonyma Mistra příbuzenstva Mariina v Kolíně nad Rýnem. Silný vliv tohoto mistra se odráží nejen v převzetí námětů ze života Panny Marie, ale také v důrazu na intenzivní citovou stránku děje. Dílna exportovala své práce i dále do okolních měst (Hradce Králové a Pouchobrad). Mistr královéhradeckého oltáře působil v Chrudimi na konci 15. století...
ENGLISH ABSTRACT: In a war of Hussites the Prague art activity was going to her disappearace or was pushed away to the countryside where succumbed in a certain way become popular. Desk painting in the Czech territory was after the Hussites was adjusted almost to its disappearence. Contrary of the south part of Czech Kingdom, which were as regards Hussites not jotted and the production of painting could continue in her making and already in the third decade of fiftenth century got quality late gothic style in the Master of Rajhrad altar with its Austrian signs. In fourth decade happened sudden step back to the past to "krásný sloh" to reiteration its marks, renewal devotio and Marian painting diferent ikonography types. The same was as in the middle Bohemia, the territory in the east of Bohemia was signed with Hussites war too. Chrudim in that time became late-gothic-style centre and with its production of paintings could compete with Prague. Unlike the memories for examples Kutná Hora, Chrudim was characterized by unity of style, which was determinated by activity of this manufactory and it can be derive from extanded quantity of pieces. Its production subordinate to influences from german Köln am der Main and Master of the Mary's Life. gothic style - altar - wood painting - Master - style of painting...