Teologicko-etická reflexe firemního in-house lobbingu v českém stavitelství
Theological-ethical Reflection of Corporate In-houseLobbying in the Czech Construction Industry
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/181251Identifiers
Study Information System: 216567
Collections
- Kvalifikační práce [2254]
Author
Advisor
Referee
Češka, Roman
Mlčoch, Lubomír
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
Catholic Theology
Department
Department of Systematic Theology and Philosophy
Date of defense
31. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
lobbing, teologická etika, křesťanská hospodářská etika, korupce, etický kodex, managementKeywords (English)
Lobbying, Christian Ethics, Christian Business Ethics, Corruption, Code of Ethics, ManagementFiremní in-house lobbing je mimořádně aktuální, široce využívaný a značně neukotvený i kontroverzemi provázený politicko-hospodářský fenomén, který navíc nemá v České republice legislativní podporu v podobě platného zákona. Neukotvenost, kontroverze i neznalost souvislostí přímo vyzývají k etickému promýšlení in-house lobbingu, které v oblasti teologické etiky dosud chybí. Cílem disertační práce je ověření mravní legitimity instrumentalizovaného in-house lobbingu. Pracuje s otázkou, jaká je forma a míra mravně legitimního instrumentalizovaného in-house lobbingu slučitelná s východisky teologické etiky. Vedle ověření mravní legitimity in-house lobbingu práce hledá vnitřní konstantní kritéria pro definování legitimity in-house lobbingu a variabilní limity pro konkrétní hospodářské soutěže v oblasti stavebnictví. V souhrnu poté nabízí vzorový etický kodex in-house lobbisty aplikovatelný do podnikatelské praxe. Práce postupuje metodologickým trojkrokem 1. vidět, 2. soudit, 3. jednat; tento metodologický trojkrok je rozšířen na sedm vnitřních stupňů. Práce přináší teologicko- etické zhodnocení firemního in-house lobbingu, shledává tento typ lobbingu mravně legitimním za předpokladu naplnění kritérií, které přináší. Rovněž naznačuje limity lobbingu pro konkrétní segment podnikatelského prostředí. Klíčová...
Corporate in-house lobbying is an extremely topical, widely used and largely non- stipulated and controversial political and economic phenomenon, which, moreover, has no legislative support in the form of a valid law in the Czech Republic. The non- stipulation, controversy and ignorance of the context directly call for an ethical consideration of in-house lobbying, which is still absent in the field of theological ethics. The aim of the Dissertation is to verify the moral legitimacy of instrumentalized in-house lobbying. It deals with the question of what form and degree of morally legitimate instrumentalized in-house lobbying is compatible with the bases of theological ethics. In addition to verifying the moral legitimacy of in-house lobbying, the work seeks internal constant criteria for defining the legitimacy of in-house lobbying and variable limits for specific competition in the construction industry. The summary then offers a model code of ethics for in-house lobbyists applicable to business practice. The thesis follows the three-step methodology, i.e. 1. see, 2. judge, 3. act; this three-step methodology is extended to seven internal stages. The thesis provides a theological and ethical evaluation of corporate in-house lobbying, finding this type of lobbying morally legitimate provided the...