Elektronický studijní text matematických metod využívaných fyzikou
Electronic Study Text on Mathematical Methods Used in Physics
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/181794/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/181794Identifiers
Study Information System: 244257
Collections
- Kvalifikační práce [11266]
Author
Advisor
Consultant
Kolář, Petr
Referee
Ryston, Matěj
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Teacher Education of Physics for Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Mathematics for Upper Secondary Schools
Department
Department of Physics Education
Date of defense
8. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
diferenciální počet|integrální počet|matematické metody ve fyzice|elektronická učebnice|hodnocení učebnicKeywords (English)
differential calculus|integral calculus|mathematical methods of physics|electronic textbook|textbook evaluationHlavním záměrem této diplomové práce je doplnění stávajících studij- ních textů k předmětům Úvod do matematických metod fyziky a Matematické me- tody ve fyzice o chybějící partie. Diplomová práce pojednává o parciální derivaci, nevlastním integrálu, souřadnicovém tvaru operátoru rotace, formalismu využí- vajícím Kroneckerův a Levi-Civitův symbol a také o tenzorech. Součástí práce je rovněž rešerše zdrojů na téma hodnocení učebnic. Na jejím základě pak proběhlo dotazníkové šetření mezi studenty učitelství fyziky. Popis přípravy tohoto šetření a jeho vyhodnocení je taktéž součástí diplomové práce. 1
The main intention of this diploma thesis is to supplement existing study texts for the subjects Introduction to Mathematical Methods of Physics and Mathematical Methods in Physics with the missing parts. The diploma thesis deals with the partial derivative, the improper integral, the coordinate form of the curl operator, the formalism using the Kronecker and Levi-Civit symbol, and tensors. The work also includes a search for sources on the topic of textbook evaluation. Based on it, a questionnaire survey was conducted among students of physics teaching. The description of the preparation of this survey and its evaluation is also part of the thesis. 1