Rituály na základní waldorfské škole
Rituals in Waldorf primary school
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/181893Identifiers
Study Information System: 255631
Collections
- Kvalifikační práce [18291]
Author
Advisor
Referee
Wirthová, Jitka
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology with specialisation in Social Anthropology
Department
Department of Sociology
Date of defense
12. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
rituál, komunita, alternativní spiritualitaKeywords (English)
ritual, community, alternative spiritualityTato bakalářská práce se věnuje studu rituálů na waldorfské základní škole. První část je věnována zásadním teoretickým východiskům pro tuto práci, tedy teorii rituálu Émile Durkheima a přechodovým rituálům Arnolda Van Gennepa a Victora Turnera. Dále jsou zde přiblíženy koncepty, které jsou pro studium rituálů na waldorfské základní škole klíčové, a kterými je komunita a communitas, sekularizace, alternativní spiritualita, New Age a koncept believing without belonging. Druhá část je věnována popisu metodologie. Přibližuje výzkumné otázky, metody výzkumu, zdroje dar a reflektuje roli výzkumníka. V poslední analytické části práce jsou popisována a diskutována zjištění, získaná analýzou výzkumných polostrukturovaných rozhovorů a zúčastněného pozorování. Bylo zjištěno, že rituály na waldorfské základní škole jsou nepostradatelnou součástí celého waldorfského vzdělání. Vytváří prostředí, v němž se aktéři navzájem potkávají a skrze společnou rituální činnost sdílí společné hodnoty, ideje a upevňují kolektivní pocity i mezilidské vztahy. Zahrnují také přechodové rituály. Samotnému rituálu předchází dlouhé období příprav, během nichž jsou vyprávěny příběhy, které rituál vysvětlují, usazují do širší rámce, vyrábí se doprovodné předměty nebo se učí tematické písně, aby byl umocněn celý význam rituálu....
This bachelor's thesis explores the shame of rituals in a Waldorf primary school. The first part is devoted to the fundamental theoretical background for this work, namely Émile Durkheim's theory of ritual and the rites of passage of Arnold Van Gennep and Victor Turner. It then introduces concepts that are central to the study of ritual in the Waldorf primary school, which are community and communitas, secularization, alternative spirituality, New Age, and the concept of believing without belonging. The second part is devoted to a description of the methodology. It outlines the research questions, research methods, sources of the gift and reflects on the role of the researcher. The last analytical part of the paper describes and discusses the findings obtained through the analysis of the research semi-structured interviews and participant observation. It was found that rituals in a Waldorf primary school are an indispensable part of the whole Waldorf education. They create an environment in which the actors meet each other and share common values, ideas and strengthen collective feelings and interpersonal relationships through joint ritual activities. They also include rites of passage. The ritual itself is preceded by a long period of preparation, during which stories are told to explain the...