Validace testovací figuríny - rozdíly v mechanické odezvě člověka
Test dummy validation - differences in human mechanical response
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/181921Identifiers
Study Information System: 225242
Collections
- Kvalifikační práce [8844]
Author
Advisor
Consultant
Kubový, Petr
Purš, Hynek
Referee
Šorfová, Monika
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Adapted Physical Education and Sport
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Nárazové zkoušky, experiment, figurína, Dummy Hybrid III, kyvadlo, člověkKeywords (English)
Crash tests, experiment, dummy, Dummy Hybrid III, pendulum, humanNázev: Validace testovací figuríny - rozdíly v mechanické odezvě člověka Cíle: Hlavním cílem této diplomové práce bylo ověření využitelnosti figuríny Dummy Hybrid III k nárazovým zkouškám v dopravním průmyslu v předním a bočním směru. Metody: V předkládané diplomové práci bylo ke splnění cíle použito experimentálních metod. Měření drobných nárazů bylo provedeno v laboratořích Katedry anatomie a biomechaniky UK FTVS pomocí kyvadla vlastní konstrukce. Měření bylo provedeno na lidských probandech a rovněž na figuríně Dummy Hybrid III. Sledovány byly odezvy v oblasti hrudního obratle Th5 a na temeni hlavy po nárazu kyvadla do vybraných oblastí na těle člověka či figuríny. Nárazy byly provedeny ve čtyřech různých intenzitách do čela, spánkové kosti, hrudníku, ramene a stehna. Měřenou veličinou nárazu byla impaktní rychlost. Sledovanou veličinou odezvy na těle člověka i figuríny, byla velikost vzniklého zrychlení v oblasti hrudního obratle Th5 a na temeni hlavy (occiput). Výsledky: Výsledky této práce rozšířily znalosti v oblasti nárazových zkoušek v dopravním průmyslu. Díky získaným výsledkům byla ověřena vhodnost laboratorního modelu kyvadla k dalším experimentálním měřením, které mohou být využity při nárazových zkouškách. Rovněž byla ověřena validita měřícího řetězce pro po experimentální testování...
Title: Validation of the test dummy - differences in human mechanical response Objectives: The main goal of this thesis was to verify the usability of the Dummy Hybrid III for crash tests in the transport industry (the front and side directions). Methods: In the presented thesis, experimental methods were used to achieve the goal. The measurement of small impacts in laboratory conditions was carried out using the pendulum of the Department of Anatomy and Biomechanics of the UK FTVS. The measurement was performed on humans as well as on the Dummy Hybrid III. We monitored the reactions in the thoracic spine (thoracic vertebra Th5) and on the top of the head after impacts by a pendulum on certain areas on the human body/dummy. Impacts were delivered in four different intensities to the forehead, temporal bone, chest, shoulder and thigh. The measured impact quantity was the impact velocity. The observed magnitude of the response on the human body and dummy was the magnitude of the resulting acceleration in the area of the Th5 thoracic vertebra and the top of the head. Results: The results of this work have expanded the knowledge in the field of crash tests in the transport industry. Thanks to the obtained results, there was verified the suitability of the laboratory model of the pendulum for further...