Specifika tréninku u dětí s ADHD v tenise
Specifics of tennis training for children with ADHD
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/181924Identifiers
Study Information System: 247588
Collections
- Kvalifikační práce [8844]
Author
Advisor
Referee
Kočíb, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Teacher Education of Physical Education for Upper Secondary Schools with specialisation in Coaching specialization
Department
Department of Biomedical Foundation in Kinanthropology
Date of defense
12. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
tenis, ADHD, impulzivita, hyperaktivita, trénink, pozornostKeywords (English)
tennis, ADHD, impulsivity, hyperactivity, training, attentionNázev: Specifika tréninku u dětí s ADHD v tenise Cíle: Cílem této studie bylo navrhnout soubor pedagogicko-psychologických doporučení a strategií pro trenéry a rodiče, které by pomohly maximalizovat účinnost a pozitivní dopad tenisového tréninku na děti s poruchou pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). Metody: Proběhlo pozorování tří vybraných dětí s ADHD během tenisového tréninku. Pozorování proběhlo po dobu jedné tréninkové jednotky. Tato metoda umožňuje sbírat data přímo z prostředí, v němž se děti přirozeně nacházejí. Dále byl realizován řízený strukturovaný rozhovor s trenérem zmíněných tří dětí. Tento rozhovor byl založen na deseti předem připravených otázkách, které se týkaly práce s dětmi s ADHD, výukových strategií a budoucnosti těchto dětí v tenise. Data z rozhovorů byla analyzována pomocí principu zakotvené teorie, což pomohlo identifikovat klíčové aspekty a vzorce v odpovědích trenéra. Výsledky těchto analýz pak byly využity k vytvoření návrhů pedagogických strategií pro práci s dětmi s ADHD v tenise. Výsledky: Výsledky naší studie poskytují obraz o situaci dětí s ADHD v kontextu tenisového tréninku. Pozorování ukázalo specifické chování a reakce dětí s ADHD během tréninkových jednotek. Byly identifikovány klíčové vzorce a aspekty chování, které mohou ovlivnit jejich učení a vývoj v rámci...
Title: Specifics of tennis training for children with ADHD Objectives: The main objective of this study was to propose a set of educational-psychological recommendations and strategies for coaches and parents to maximize the effectiveness and positive effects of tennis training for children with the attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Methods: Three children with ADHD were observed during tennis training. The observation took place during a training session. This method allowed the author to collect data directly in the children's environment. In addition, a controlled structured interview based on ten prepared questions that focused on working with children with ADHD was conducted with a coach of the three children mentioned above. The interview related to working with children with ADHD, teaching strategies and the future of these children in tennis. The interview data were analyzed using the grounded theory, which helped to identify key aspects and patterns in the coach's responses. The results of these analyzes were used to create proposals for pedagogical strategies for working with children with ADHD in tennis. Results: The results of our study provide a comprehensive picture of the situation of children with ADHD in the context of tennis training. Observation revealed specific...