Komparace marketingové komunikace společnosti Burger King v České republice a USA v letech 2019-2021
Comparation of marketing communication and positioning of the company Burger King in Czech republic and USA in the period of 2019-2021
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182642Identifiers
Study Information System: 246595
Collections
- Kvalifikační práce [18291]
Author
Advisor
Referee
Schneiderová, Soňa
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Communication Studies with specialisation in Marketing Communication and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
22. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Burger King, fast food, McDonald's, marketingová komunikace, komparace marketingové komunikaceKeywords (English)
Burger King, fast food, McDonald's, marketing communication, comparison of marketing communicationTato bakalářská práce se zabývá komparací marketingové komunikace společnosti Burger King v České republice a USA v letech 2019-2021. Teoretická část práce obsahuje výklad základních marketingových pojmů, jako je marketingový mix a komunikační mix. Dále představuje Hofstedeho teorii kulturních dimenzí aplikovanou na Českou republiku a USA a uvádí vliv psychologických aspektů na vnímání marketingové komunikace. V závěru teoretické části je představeno fungování fastfoodových restaurací a jejich ukotvení v právním systému obou zemí. V praktické části byla provedena analýza komunikačního mixu společnosti Burger King pro dané země a také následná analýza jednotlivých marketingových kampaní, které se uskutečnily ve vybraném období. Následně byla provedena komparace poznatků k jednotlivým zemím, ze které byla vyvozena závěrečná doporučení pro komunikaci Burger King v České republice.
This bachelor's thesis deals with the comparison of the marketing communication of Burger King in the Czech Republic and the USA in the years 2019-2021. The theoretical part of the thesis contains an explanation of basic marketing concepts such as marketing mix and communication mix. Furthermore, it presents Hofstede's theory of cultural dimensions applied to the Czech Republic and the USA and states the influence of psychological aspects on the perception of marketing communication. At the end of the theoretical part, the functioning of fast food restaurants and their anchoring in the legal system of both countries is presented. In the practical part, an analysis of Burger King's communication mix for the given countries was carried out, as well as a subsequent analysis of individual marketing campaigns that took place in the selected time period. Subsequently, a comparison of findings was made for individual countries, from which final recommendations for Burger King communication in the Czech Republic were drawn.