Ivan Illich a kritika institucí
Ivan Illich and the Criticism of the Institutions
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182700Identifiers
Study Information System: 244829
Collections
- Kvalifikační práce [23838]
Author
Advisor
Referee
Strouhal, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
12. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kritika|Vzdělávání|Kritická|pedagogika|NerovnostiKeywords (English)
Criticism|Education|Critical|Pedagogy|Inequalitya klíčová slova Diplomová práce Ivan Illich a kritika institucí se věnuje analýze Illichových myšlenek. Cílem práce je ukázat, v čem spočívala Illichova kritika institucí, a to za pomocí analýzy publikací. Práce se nejprve věnuje ukázce Illichového života, jeho blízkého okolí a popisu center, které vedl. Dále práce ukazuje, jak Illich vnímal společnost a instituce, zároveň nabízí své alternativy společenského uspořádání. Těžištěm této práce je třetí kapitola, jež se věnuje kritice školství, ve které je analýza Illichového díla Odškolnění společnosti. Čtvrtá kapitola nabízí kritiku zdravotnictví a zároveň ukazuje, jaký vztah měl k lékařům a farmaceutickému průmyslu. Závěrečná kapitola shrnuje Illichův vliv a ohlas ve světě. Kritická pedagogika, Vzdělávání, výchova, kritika, nerovnosti, Illich
and key words The diploma thesis, Ivan Illich and the Criticism of the Institutions, contains the analysis of Illich's thoughts. The aim of the thesis is to demonstrate the criticism of the institutions by Illich using texts and books analyses. The thesis initially portrays the life of both Illich and his closest associates together with the description of the centres he was in charge of. Successively, the thesis depicts Illich's perception of the society and its institutions, and offers his alterations to the social arrangement. The third chapter represents the focal point of the thesis illustrating his criticism of the educational system based the work Deschooling Society. The criticism of healthcare is specified in the fourth chapter along with Illich's relationship towards doctors and pharmaceutical industry. The final chapter summarises the influence of Illich and his world acclaim. Critical pedagogy, Criticism, Education, Pedagogy, Inequality, Illich