Sharenting jako forma komunikace na sociálních sítích
Sharenting as a form of communication on social networks
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182913Identifikátory
SIS: 251323
Kolekce
- Kvalifikační práce [18291]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vochocová, Lenka
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
26. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Komunikace, sociální sítě, sharenting, prezentace a reprezentace, dětství, rodičovstvíKlíčová slova (anglicky)
Communication, social networks, sharenting, presentation and representation, childhood, parentingDiplomová práce pojednává o sharentingu, tj. nadměrném sdílení informací o dětech v online prostředí jejich vlastními rodiči. Samotná práce se pak zabývá tím, co tyto obsahy zachycují, komu jsou primárně určeny a co se jejich sdílením rodiče snaží komunikovat. V teoretické části práce je rozveden pojem reprezentace a sebeprezentace. Následně je rozebráno samotné pojetí dětství a jak je reprezentováno v různých typech médií. V druhé části teorie je ukotven samotný pojem sharenting a jsou představeny jeho charakteristiky i jeho možné stinné stránky. Praktická část práce byla provedena na základě kvalitativního výzkumu, konkrétně formou analýzy vybraných příspěvků a tematické analýzy polostrukturovaných rozhovorů s deseti respondenty. Výsledky výzkumu zjišťují, že zúčastnění rodiče komunikují na svých sociálních sítích skrze obsahy sharentingu především pozitivně laděné obsahy a dále autentické okamžiky z jejich života. Obdobným a zároveň zodpovědným způsobem se snaží prezentovat i své děti. V rámci vlastní sebeprezentace se respondenti přiklánějí spíše k podvědomé prezentaci sebe sama, než-li k té přímé. Ačkoli výsledná zjištění nejsou zobecnitelná na celou populaci, nabízí zajímavé podněty pro další možné studie.
The thesis deals with sharenting, i.e. the oversharing of information about children online by their own parents. The thesis itself then looks at what this content captures, who it is primarily aimed at and what parents are trying to communicate by sharing it. The theoretical part of the thesis elaborates the notion of representation and self-presentation. Subsequently, the concept of childhood itself and how it is represented in different types of media is discussed. In the second part of the theory, the concept of sharenting itself is anchored and its characteristics and possible downsides are presented. The practical part of the thesis was conducted on the basis of qualitative research, specifically through the analysis of selected articles and thematic analysis of semi-structured interviews with ten respondents. The results of the research find that the participating parents communicate mainly positive content on their social networks through sharenting content, as well as authentic moments from their lives. They also try to present their children in a similar and responsible way. In terms of their own self-presentation, respondents tend to present themselves subconsciously rather than directly. Although the findings are not generalisable to the population as a whole, they offer interesting...