Vliv umělé inteligence na vnímání kvality a důvěryhodnosti obsahu v digitální komunikaci
The influence of artificial intelligence on the perception of quality and trustworthiness of content in digital communication
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182953Identifiers
Study Information System: 246931
Collections
- Kvalifikační práce [18291]
Author
Advisor
Referee
Koblovský, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Strategic communication
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
27. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
umělá inteligence, generativní AI, digitální komunikace, AI a manipulace, tvorba multimediálního obsahuKeywords (English)
artificial intelligence, generative AI, digital communication, AI and manipulation, multimedia content creationTato diplomová práce se zaměřuje na vliv umělé inteligence (AI) na digitální komunikaci, vnímání obsahu a potenciální negativní důsledky spojené s generovaným obsahem. Práce také předkládá možnosti, které generativní umělá inteligence přináší v kontextu tvorby multimediálního obsahu. Zároveň se věnuje faktorům a zkreslením, které ovlivňují vnímání takto generovaného obsahu. Práce také analyzuje povědomí a schopnosti žáků základních a středních škol v oblasti generativní AI. Výsledky ukazují, že studenti mají povědomí o schopnostech generativní AI, ale mají potíže s rozpoznáním generovaného obsahu, což poukazuje na potenciální rizika spojená s manipulací a dezinformacemi.
This master's thesis focuses on the impact of artificial intelligence (AI) on digital communication, content perception, and potential negative consequences associated with generated content. The thesis also presents opportunities that generative artificial intelligence brings in the context of multimedia content creation. At the same time, it addresses factors and biases that influence the perception of such generated content. The thesis also analyzes the awareness and abilities of primary and secondary school students in the field of generative AI. The results show that students have an awareness of the capabilities of generative AI but struggle to recognize generated content, which points to potential risks associated with manipulation and disinformation.