Proměny postavení nakladatelského subjektu v letech 1948-1968 na příkladu Našeho vojska
Transformation of the institution of publisher during the years 1948-1968 on the example of Naše vojsko
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183214Identifikátory
SIS: 247929
Kolekce
- Kvalifikační práce [23838]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pýcha, Čeněk
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Informační studia a knihovnictví
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií a knihovnictví
Datum obhajoby
20. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
nakladatelství|nakladatelská činnost|státní moc|vojenství|armáda|Naše vojskoKlíčová slova (anglicky)
publisher|publishing activity|government power|military|army|Naše vojskoTato bakalářská práce se zabývá nakladatelstvím Naše vojsko, které bylo založeno roku 1945 Ministerstvem národní obrany. Cílem práce bylo analyzovat jeho postavení v letech 1948-1968 a zodpovědět otázku, jak vycházelo vstříc čtenářské poptávce. K tomu byly využity primární zdroje, tj. dobové nakladatelské zpravodaje a články z vojenských periodik. Z pramenů vyplynulo, že ačkoli bylo Naše vojsko založeno pro účely armády, kromě odborné literatury vydávalo od počátku i beletrii a aktivně komunikovalo i s civilními čtenáři prostřednictvím čtenářské rubriky v nakladatelském zpravodaji nazvaném Naše vojsko o nových knihách, později Za novou četbou. V 60. letech zakládalo vojenské knižní kluby, jejichž členové mohli zpětně ovlivňovat práci redakce a došlo tak k propojení se čtenářskou poptávkou.
This bachelor's thesis deals with the publishing house Naše vojsko, which was founded in 1945 by the Ministry of National Defense. The aim of the thesis was to analyze its position between the years 1948-1968 and to answer the research question how it met readers demand. Periodical publishing newsletters and articles from military periodicals were used for this. The sources revealed that, although Naše vojsko was founded for the purposes of the army, in addition to professional literature, it also published fiction from the beginning and actively communicated with civilian readers through the readers' column in the publisher's newsletter called Naše vojsko o nových knihách, later renamed Za novou četbou. In 1960s, it founded military book clubs, whose members could influence the work of the editors, thus creating a connection with reader demand.