Divadelní cenzura za nacistické okupace
Theater censorship during the Nazi occupation
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183236Identifiers
Study Information System: 256039
Collections
- Kvalifikační práce [23838]
Author
Advisor
Referee
Sarkissian, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Theatre Studies
Department
Departement of Theatre Studies
Date of defense
20. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
cenzura|divadlo|nařízení|zásahy|dramatika|protektorát|Národní divadloKeywords (English)
censorship|theatre|regulations|interference|dramatics|protectorate|National TheatreTato bakalářská práce se zabývá cenzurou činoherní dramaturgie v době nacistické okupace se zaměřením na repertoár činohry Národního divadla v Praze. Soustředí se na kulturně politické postoje a zásahy nacistů do divadelnictví. Dále vysvětluje mechanismus cenzury, vytváření seznamů povolených a zakázaných her a popisuje tématiku dramat, která byla nežádoucí. Činoherní repertoár Národního divadla je popsán podle divadelních sezón a pozornost je věnována uváděným autorům a změnám způsobených cenzurním nařízením. Poslední kapitola vyobrazuje konkrétní příklady inscenací činohry Národního divadla z roku 1939, které byly problematické a podléhaly komplikovanému cenzurnímu zásahu. Klíčová slova cenzura, divadlo, nařízení, zásahy, dramatika, protektorát, Národní divadlo
This bachelor thesis explores the censorship of dramatic productions within the repertoire of the National Theatre in Prague during the Nazi occupation. The thesis focuses on the cultural- political attitudes of the Nazi regime, as well as their interventions in the theatre industry. In addition, it provides an explanation of the censorship mechanism, including the creation of lists of permitted and forbidden plays, and describes the themes of plays that were deemed undesirable. The National Theatre's dramatic repertoire is analysed according to the theatre season, with particular attention given to the authors featured and the changes implemented due to censorship regulations. The final chapter provides specific examples of National Theatre productions from 1939 that were problematic and subject to elaborate censorship interventions. Key words censorship, theatre, regulations, interference, dramatics, protectorate, National Theatre