Stres a copingové strategie u nadaných jedinců ve vynořující se dospělosti
Stress and coping strategies in gifted individuals in emerging adulthood
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183263Identifiers
Study Information System: 246670
Collections
- Kvalifikační práce [23836]
Author
Advisor
Referee
Hrdličková, Kristýna
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
14. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
nadání|nadaný dospělý|talent|vynořující se dospělost|copingové mechanismy|stresor|tematická analýzaKeywords (English)
giftedness|gifted adult|talent|emerging adulthood|coping|stressor|thematic analysisTato bakalářská práce se zabývá problematikou zvládání a prožívání stresu u nadaných jedinců. Jejím cílem je identifikovat specifika prožívání zátěžových situací a copingových strategií u nadaných osob v období vynořující se dospělosti. Obsahem teoretické části je nejprve vymezení klíčových definic a teorií vztahujících se ke konceptům inteligence, nadání a výjimečného výkonu. Následně je práce zaměřená na definování konceptů stresu, zátěže a copingu. Jsou zde popsány hlavní současné teorie zvládání stresu a jejich implikace pro nadané jedince. Empirická část práce byla realizována za využití kvalitativního výzkumného designu. Cílem výzkumu bylo porozumět tomu, s jakými stresory se nadaní jedinci v průběhu přechodu do dospělosti setkávají, jak se s nimi vyrovnávají a jakou roli hraje v těchto procesech vnímání vlastního nadání. Data byla získána na základě polostrukturovaných rozhovorů s šesti nadanými respondenty a respondentkami. Získaná data byla analyzována za využití principů tematické analýzy. Výsledky analýzy ukázaly, že vnímání a zvládání stresu u nadaných probíhalo na třech úrovních: na osobní, sociální a meta-úrovni. Osobní úroveň byla definována tématy: vnitřní tlak na výkon, vědomí svých schopností, silnější prožívání a ambivalence rutiny. Na sociální úrovni se jedná o témata vnějšího...
This bachelor thesis focuses on and experiencing stress and coping with it among gifted individuals. It aims to identify the specifics of experiencing stressful situations in the gifted in emerging adulthood. The scope of the teoretical section is first to delineate key definitions and theories related to the concepts of intelligence, giftedness and exceptional performance. Subsequently, the paper focuses on defining the concepts of stress, strain and coping. It will sum up major current theories of stress management and their implications for gifted individuals. The empirical part of the thesis was conducted using a qualitative research design. It's aim was to understand the stressors that gifted in emerging adultgood encounter, how they cope with these stressors and what role does perception of their giftedness play in these proceses. Data were obtained through semi-structured interviews with six gifted male and female respondents. The data obtained were analysed using the principles of thematic analysis. The results of the analysis then provide insights into the themes of stress perception and coping in the gifted on three different levels: personal, social and meta-level. The personal level was defined by the themes of: intrinsic pressure to perform, awareness of one's abilities, awareness of...