Pravidla, tresty a odměny v předškolním vzdělávání
Rules, punishment and rewards in preschool education
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183333Identifiers
Study Information System: 254555
Collections
- Kvalifikační práce [23829]
Author
Advisor
Referee
Skorková, Gabriela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
14. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
pravidla|tresty|odměny|předškolní vzdělávání|výchovné prostředky|respektující výchova|přirozený důsledekKeywords (English)
rules|punishments|rewards|pre-school education|educational resourses|respectful education|natural consequenceBakalářská práce se zabývá strategií řízení třídy s ohledem na používání různých druhů výchovných prostředků, užívaných v prostředí mateřských škol. Teoretická část se konktrétněji zaměřuje na základní vymezení pojmů, jako je předškolní vzdělávání, pravidla, tresty, respektující výchova, odměny a alternativní školy. Jaká je jejich funkce, druhy a využití v praxi. V neposlední řadě se zaměřuje i na respektující přístup, aneb jak se dá s dítětem navázat partnerský vztah za užití efektivních forem komunikace. Empirická část prezentuje výsledky výzkumu zaměřeného na porovnání a hledání rozdílů v utváření a používání pravidel v mateřských školách a taktéž užívání různých druhů odměn, trestů a přirozeného důsledku za pomocí dotazníkového šetření. Z dotazníku vyplývají rozdíly mezi mateřskými školami tradičními státními a mateřskými školami aplikující inovativní způsoby ve vzdělávání. Odráží názory, postoje a zkušenosti samotných pedagogů. KLÍČOVÁ SLOVA pravidla, tresty, odměny, předškolní vzdělávání, výchovné prostředky, respektující výchova, přirozený důsledek
The bachelor thesis deals with classroom management strategies with regard to the use of different types of educational resources used in the kindergarten environment. The theoretical part focuses more concretely on the basic definition of terms such as preschool education, rules, punishment, respectful education, rewards and alternative schools. What is their function, types and use in practice. Last but not least, it also focuses on the respectful approach, or how to establish a partnership with the child using effective forms of communication. The empirical part presents the results of the research aimed at comparing and finding differences in the formation and use of rules in kindergartens as well as the use of different types of rewards, punishments and natural consequences using a questionnaire survey. The questionnaire shows the differences between kindergartens traditional state schools and kindergartens applying innovative ways in education. It reflects the views, attitudes and experiences of the teachers themselves. KEYWORDS rules, punishments, rewards, preschool education, educational means, respectful education, natural consequence