Archetypy značek TOP 10 českých sportovců
Brand archetypes of TOP 10 czech athletes
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183813Identifiers
Study Information System: 246729
Collections
- Kvalifikační práce [8843]
Author
Advisor
Referee
Opelík, Daniel
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Sports Management
Department
Department of Sport Management
Date of defense
1. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
archetyp, sportovní značka, osobnost značky, image značkyKeywords (English)
archetype, sports brand, brand personality, brand imageNázev: Archetypy značek TOP 10 českých sportovců Cíle: Hlavním cílem bakalářské práce je určení archetypů značek TOP 10 českých sportovců generací Y. Ti jsou vybrání na základě výsledků ankety Sportovec roku 2022. Metody: V bakalářské práci je využita kombinace kvantitativního výzkumu s prvky kvalitativních metod. Nejvhodnějším způsobem k získání potřebných informací od generace Y bylo zvoleno elektronické dotazování. Dotazníkové šetření zahrnuje nejprve demografické údaje a poté projektivní techniky - respondent přiřazuje barvy k jednotlivým značkám sportovců na základě emocí, které v něm sportovec vyvolává. Následně jsou k jednotlivým značkám sportovců na základě psychologie barev a limbického modelu přiřazeny archetypy značek. Výsledky: Určení archetypů značek sportovců pomocí projektivních technik vycházející ze psychologie barev je realizovatelné. Bylo však zjištěno, že pro určování archetypů značek je nutné to, aby výzkumný soubor daného sportovce znal. U sportovců, které výzkumný soubor neznal, nebylo možné určení archetypu - u Víta Přindiše a Jakuba Vadlejcha. U Jakuba Vadlejcha však bylo možné vytyčit alespoň dimenze, v kterých by se sportovec mohl archetypově pohybovat. Ester Ledecké byl přiřazen archetyp Neviňátko. Barboře Špotákové archetyp Milenec. Další sportovci byli spojování s...
Title: Brand archetypes of TOP czech athletes Objectives: The aim of this work is to determine the brand archetypes of the TOP 10 czech athletes. Methods: The bachelor thesis uses a combination of quantitative research with elements of qualitative methods. Electronic questioning was chosen as the most appropriate way to obtain the necessary information from Generation Y. The questionnaire survey involves first demographic data and then projective techniques - the respondent assigns colours to each athlete's brand based on the emotions the athlete evokes. Subsequently, brand archetypes are assigned to each athlete's brand based on the psychology of color and the limbic model. Results: Determining athlete brand archetypes using projective techniques based on color psychology is feasible. However, it has been found that in order to determine brand archetypes, it is necessary that the research population knows the athlete in question. For the athletes that the research set did not know, it was not possible to determine the archetype - for Vít Přindiš and Jakub Vadlejch. For Jakub Vadlejch, however, it was possible to determine at least the dimensions in which the archetype of the athlete could be located. Ester Ledecká was assigned the archetype of the Innocent. To Barbora Špotáková the archetype of...