Extraktivismus ve světě Minecraftu
Extractivism in the world of minecraft
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183868Identifiers
Study Information System: 247511
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Heřmanský, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Social and Cultural Ecology
Department
Programme Social and Cultural Ecology
Date of defense
4. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Minecraft, digitální etnografie, extraktivismusKeywords (English)
Minecraft, digital ethnography, extractivismDiplomová práce je založená na virtuálním etnografickém výzkumu, pomocí kterého zkoumá prostředí videohry Minecraft, přičemž se zaměřuje na její environmentální roviny. Pro analýzu dat získaných touto virtuální etnografií je využito především teorie monster, ale také teorií modernity, extraktivismu a environmentálních kritik rozvoje. Důraz je přitom kladen na to, jakým způsobem se hráči a hráčky vztahují k virtuálnímu prostředí hry, a dále jakým způsobem je toto vztahování se ovlivněno "reálným" světem a jak jej naopak zpětně ovlivňuje. Práce tedy skrze zmíněné teorie a koncepty zkoumá environmentální rozměry interakcí hráčů a hráček s prostředím Minecraftu. Klíčová slova Extraktivismus, Minecraft, virtuální, etnografie, monstra, hráč, životní prostředí, modernita
This thesis is based on virtual ethnographic research, through which it explores the environment of the video game Minecraft, focusing on its environmental aspects. In particular, monster theory, but also theories of modernity, extractivism and environmental critiques of development are used to analyse the data collected through this virtual ethnography. The focus is on how male and female players relate to the virtual environment of the game, and how this relationship is influenced by the 'real' world, and in turn, how it feeds back into it. Thus, through the aforementioned theories and concepts, the thesis explores the environmental dimensions of players' and players' interactions with the Minecraft environment. Keywords Extractivism, Minecraft, virtual, ethnography, monsters, player, environment, modernity